Ortaöğretim öğrencilerinde akademik güdülenmenin yordayıcısı olarak akademik öz - yeterlik, kariyer kararı yetkinlik beklentisi ve okul tükenmişliği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada ortaöğretim öğrencilerinde Akademik Özyeterlik, Kariyer Kararı Yetkinlik Beklentisi ve Okul Tükenmişliği ile Akademik Güdülenmenin ilişkileri incelenmiştir. Bu yönüyle çalışma ilişkisel tarama modelli bir yordama çalışmasıdır.Etkili ve verimli bir yaşam standardı yakalamanın yolu nitelikli bir eğitim öğretim ve öğrenme sürecinden geçmektedir. Öğrenme sürecinin en temel ögelerden birisi olan güdülenme, verimli bir öğrenme yaşantısı geçirilmesi ile yakından ilişkilidir. Yapılan araştırmalarda, güdülenmenin akademik çıktılar üzerinde son derce etkili olduğu görülmesine rağmen ülkemizde bu konuda yapılan çalışmalar oldukça sınırlıdır. Akademik güdülenmenin önemli düzeyde belirleyicilerinden olduğu düşünülen Akademik Öz-yeterlik, Kariyer Kararı Yetkinlik Beklentisi ve Okul Tükenmişliği ile aralarındaki ilişkilerin ve düzeylerinin belirlenmesinin bu alanda yapılacak çalışmalara önemli katkı sağlayacağı düşülmektedir. Araştırmaya 2014-2015 eğitim öğretim yılında, Konya ilinde bulunan çeşitli liselerin 9, 10 ve 11. sınıflarında öğrenim gören 252'si kız, 243'ü erkek toplam 495 öğrenci katımıştır.Çalışmada veri toplama aracı olarak `Kişisel Bilgiler Formu`, `Akademik Güdülenme Ölçeği (AGÖ)`, `Akademik Öz-yeterlik Ölçeği (AÖYÖ)`, `Kariyer Kararı Yetkinlik Beklentisi Ölçeği Kısa Formu (KKYBÖ-KF)` ve `Ortaöğretim Okul Tükenmişliği Ölçeği (OOTÖ)` kullanılmıştır. Araştırma kapsamında bağımlı değişken olarak ele alınan Akademik Güdülenmenin Akademik Öz-Yeterlik, Kariyer Kararı Yetkinlik Beklentisi ve Okul Tükenmişliği değişkenleri tarafından yordanma gücü çoklu regresyon analizi ile incelenmiştir. Verilerin istatiksel değerlendirmesi SPSS 17 (Sosyal Bilimler İçin İstatistik Programı) paket programı ile yapılmıştır.Araştırma sonucunda Akademik Öz-yeterlik, Kariyer Kararı Yetkinlik Beklentisi ve Okul Tükenmişliği değişkenlerinin birlikte Akademik Güdülenme ve Akademik Güdülenmeye ilişkin Kendini Aşma, Bilgiyi Kullanma ve Keşif alt değişkenlerinin anlamlı yordayıcısı oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Akademik Güdülenme ile Akademik Öz-yeterlik ve Kariyer Kararı Yetkinlik Beklentisi arasında pozitif yönde ve orta düzeyde anlamlı bir ilişki görülürken; Okul Tükenmişliği ile negatif yönde ve orta düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Araştırma bulgularından hareketle Akademik Öz-yeterliği ve Kariyer Kararı Yetkinlik Beklentisi yüksek, Okul Tükenmişliği düşük olan öğrencilerin Akademik Güdülenme düzeylerinin daha yüksek olması beklenebilir.Anahtar Sözcükler: Akademik Güdülenme, Akademik Öz-yeterlik, Kariyer Kararı Yetkinlik Beklentisi, Okul Tükenmişliği. In this study, it is examined the relationships between Academic Motivation of high school students and Academic Self-Efficacy, Career Decision Making Self-Efficacy, School Burnout. The study in this sense is a relational scanning model prediction study.The way of getting an effective and productive living standard is through qualified education and learning process. Motivation being one of the basic element of learning process is quitely related with living a productive learning process. In the researches having done up to now, although it is seen that motivation is very effective on academic output, the researches having done in our country are fairly limited. Academic motivation is considered to be significant in determining the Academic Self Efficacy, Career Decision for determining the Efficacy and Burnout and their relationship and school level are deducted will provide important recording of the work to be done in this area.In 2014-2015 educational year, 495 students have attended to the research. These students are consisted of 252 girls and 243 boys. They are studying at various high schools in Konya. In the study, Personal Information Form, Academic Motivation Scale, Academic Self-Efficacy Scale, Short-Form of Career Decision Making Self-Efficacy Scale and High School Burnout Inventory were used as a device of gathering data. Under the research, Academic Motivation dealt as dependent variable was investigated with the procedure power multiple regression analysis by Academic Self-Efficacy, Career Decision Making Self-Efficacy Scale and School Burnout Variables. Statistical evaluation of the datas were made with SPSS 17 package programme (Statistical Programme For Social Sciences).At the end of the research, it was concluded that Academic Self-Efficacy, Career Decision Making Self-Efficacy and School Burnout variables were significant predictors of Academic Motivation and Exceeding one self, Using information and Discovery sub-variables related to Academic Motivation. It is found that there is a positive and average significant relationship between Academic Motivation and Academic Self-Efficacy, Career Decision Making Self-Efficacy and a negative and average significant relationship between Academic Motivation and School Burnout. According to the research findings, it can be expected that the levels of Academic Motivation of the students, whose academic motivation and Career Decision Making Self-Efficacy are high or School Burnout is low are higher. Key Words: Academic Motivation, Academic Self-Efficacy, Career Decision of Perfection Expectancy, School Burnout.
Collections