Özel ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin örgütsel adalet algıları: Konya / Meram ilçesi örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, Konya ili Meram ilçesindeki özel anasınıfı, ilkokul ve ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin örgütsel adalet algılarını dağıtımsal, işlemsel ve etkileşimsel boyutlarda incelemektir. Ayrıca öğretmenlerin örgütsel adalet algılarının yaşlarına, cinsiyetlerine, branşlarına ve meslekteki hizmet süresi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini saptamaktır. Bu araştırmanın çalışma grubunu 2015-2016 öğretim yılında Konya ili Meram İlçesinde görev yapan 151'i erkek ve 179'u kadın olmak üzere toplam 330 öğretmen oluşturmaktadır. Bu çalışmada veriler; `Kişisel Bilgiler Formu` ve `Örgütsel Adalet Ölçeği Formu` ile toplanmıştır. Çalışma betimsel tarama yöntemine göre desenlenmiştir. Araştırmada Niehoff ve Moorman (1993) tarafından geliştirilen ve Yıldırım (2002) tarafından Türkçe'ye uyarlanan Örgütsel Adalet Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, t testi ve ANOVA kullanılmıştır. Veri analizi sonuçlarına göre öğretmenlerin örgütsel adalet düzeylerinin hem alt boyutlarda hem de toplam puanda orta düzeyde olduğu görülmüştür. Örgütsel adalet alt boyutlarıyla ilgili olarak en yüksek ortalamanın etkileşimsel adalet alt boyutuna ve en düşük ortalamanın ise dağıtımsal adalet alt boyutuna ait olduğu görülmektedir. Cinsiyet değişkenine göre, kadın öğretmenlerin örgütsel adalet algılarının; dağıtımsal, işlemsel, etkileşimsel boyutlarda ve toplam puanda erkek öğretmenlere göre anlamlı bir şekilde daha yüksek olduğu görülmüştür. Yaş değişkenine göre; öğretmenlerin örgütsel adalet algıları, hem alt boyutlarda hem de toplam puanda anlamlı olarak değişmemektedir. Branş değişkenine göre anasınıfı öğretmenlerinin örgütsel adalet algılarının diğer branşlara kıyasla daha yüksek olduğu söylenebilir. Kıdem değişkenine göre; dağıtımsal adalet ve etkileşimsel adalet alt boyutlarında en yüksek puan ortalamalarının 16 yıl ve üzeri tecrübeye sahip öğretmenlere ait olduğu görülmüştür. Aynı şekilde toplam puanda da en yüksek puan ortalamasının 16 yıl ve üzeri tecrübeye sahip öğretmenlere ait olduğu saptanmıştır. The aim of this study is to examine the organizational justice perceptions of teachers who work in private kindergarten, primary and secondary schools in Meram, Konya in distributive, procedural and interactional dimensions. Besides, the aim is to determine whether the organizational justice perceptions of teachers differentiate meaningfully according to their gender, age, branch and professional seniority. 330 teachers, 151 male and 179 female, who work in Meram, Konya in 2015-2016 academic year comprise the study group of this study. The data of the study were collected with `Personal Data Form` and `Organizational Justice Scale`.The study was designed according to descriptive survey model. Organizational Justice Scale which was developed by Niehoff and Moorman (1993) and adopted into Turkish by Yıldırım (2002) was used in the study. Mean, standard deviation, t test and ANOVA were used in the analysis of the data.The results show that organizational justice levels of teachers are medium for both sub-dimensions and total point. For sub-dimensions of organizational justice, the highest mean is in interactional justice and the lowest mean is in distributive justice. It was found according to gender variable that organizational justice perceptions of women teachers are meaningfully higher than male teachers in distributional, procedural, interactional dimensions and in total point. Organizational justice perceptions of teachers do not differ meaningfully according to age variable both in sub-dimensions and in total point. According to branch variable, it can be said that organizational justice perceptions of kindergarten teachers are higher than the other teachers. According to professional seniority variable, the highest point averages belong to teachers who have experience 16 years and more in distributional and interactional justice dimensions. Moreover, these teachers also have the highest average in total point.
Collections