Türkçe eğitiminde ortaokul öğrencilerinin ilgi alanlarına giren konuların belirlenmesi üzerine bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada Türkçe eğitiminde ortaokul öğrencilerinin ilgi alanlarına giren konuların belirlenmesi amaçlanmıştır. Öğrencilerin ilgi alanlarını belirleyip bu ilgi alanına göre metinler seçmenin; dersleri, ders kitaplarını, eğitim çalışmalarını daha verimli hâle getireceği düşünülmektedir. Örneğin ilgili yaş grubunun ilgi alanlarını bilen bir eğitimci, buna göre ders kitapları ve benzeri yayınlar hazırlayacak, öğretmen buna göre ders anlatacak ve örneklerini seçecek, eğitim uzmanları buna göre çalışmalar yapacak; dersler verimli, çalışmalar isabetli, yayınlar da ilgi çekici olacaktır. Bu amaçla Türkiye'nin 7 farklı coğrafi bölgesinde 1.120 ortaokul öğrencisine metin yazdırılmıştır. Araştırma her bölgeden 160 öğrenciyle yapılmıştır ve bu 160 öğrenci; ortaokul 1, 2, 3 ve 4. sınıflara göre 40'ar kişiden oluşmuştur. Öğrencilere `İlgi alanınıza giren konu ne ise onunla ilgili kısa bir metin yazınız.` denmiştir. Yazılan metinler daha sonra sınıfa, yaş'a, bölgeye ve cinsiyete göre kategorize edildiğinde öğrencilerin ilgi alanlarında ciddi farklılıklar olduğu saptanmıştır. Sınıflara göre yapılan araştırmada; ortaokul 1. sınıf öğrencilerinde spor, müzik; ortaokul 2. sınıf öğrencilerinde spor, okuma-kitap; ortaokul 3. sınıf öğrencilerinde spor, arkadaşlık-dostluk; ortaokul 4. sınıf öğrencilerinde spor, aşk konularının en çok ilgi alanına girdiği, tüm sınıflarda `spor`un ilk sırada yer aldığı tespit edilmiştir.Hem sınıfa hem de cinsiyete göre yapılan araştırmada ortaokul 1. sınıf erkek öğrencilerin spora, kız öğrencilerin müziğe; ortaokul 2. sınıf erkek öğrencilerin spora, kız öğrencilerin okuma-kitap konusuna; ortaokul 3. sınıf erkek öğrencilerin spora, kız öğrencilerin müziğe; ortaokul 4. sınıf öğrencilerinin spora, kız öğrencilerin müziğe ilgi duydukları; tüm sınıflarda erkek öğrencilerde sporun ilk sırada yer aldığı, kızlarda ise genellikle müziğin tercih edildiği ortaya çıkmıştır. Yaş gruplarına göre yapılan araştırmada tüm yaşlarda en çok `spor`a ilgi duyulduğu görülmüştür. Spordan sonra ise ilgi alanları yaşlara göre çeşitlilik arz etmiştir: 10 yaş grubunda müzik, 11 ve 12 yaş grubunda okuma-kitap, 13 yaş grubunda arkadaşlık-dostluk, 14 yaş grubunda da aşk konusunun ilgi alanına daha çok girdiği görülmüştür.Hem yaş grubu hem cinsiyete göre yapılan araştırmada 10 yaş grubundaki erkek öğrencilerin spora, kızların müziğe; 11 yaş grubundaki erkek öğrencilerin spora, kızların okuma-kitap konusuna; 12 yaş grubundaki erkek öğrencilerin spora, kız öğrencilerin müziğe ve okuma-kitap konusuna; 13 yaş grubundaki erkek öğrencilerin spora, kızların müziğe; 14 yaş grubundaki erkek öğrencilerin spora; kızların ise arkadaşlık-dostluk, aşk, gezi ve müzik konularına ilgi duydukları; erkek öğrencilerde yaşlara göre spora olan ilginin pek değişmediği ancak kız öğrencilerde yaş ilerledikçe ilgi alanlarında çeşitlilik ortaya çıktığı saptanmıştır.Bölgelere göre yapılan araştırmada şu sonuçlar karşımıza çıkmıştır: Marmara Bölgesi'nde spor, televizyon-sinema-film; Ege Bölgesi'nde müzik, resim; Akdeniz Bölgesi'nde okuma-kitap, spor; Karadeniz Bölgesi'nde tabiat, spor; İç Anadolu Bölgesi'nde spor, gezi; Doğu Anadolu Bölgesi'nde spor, okuma-kitap; Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nde barış-insanlık, arkadaşlık-dostluk konuları öğrencilerin daha çok ilgi alanına girmektedir. Hem bölgeye hem de cinsiyete göre yapılan araştırmada daha belirgin farklılıklar ortaya çıkmaktadır: Marmara Bölgesi'ndeki erkek öğrenciler spora, kız öğrenciler müziğe; Ege Bölgesi'ndeki erkek öğrenciler resme, kız öğrenciler müziğe; Akdeniz Bölgesi'ndeki erkek öğrenciler spora, kız öğrenciler sevgi-mutluluk, okuma-kitap ve resme; Karadeniz Bölgesi'ndeki erkek öğrenciler spora ve tabiata, kız öğrenciler tabiata; İç Anadolu Bölgesi'ndeki erkek öğrenciler spora, kız öğrenciler müziğe ve gezmeye; Doğu Anadolu Bölgesi'ndeki erkek öğrenciler spora, kız öğrenciler müziğe, okuma-kitap konusuna ve spora; Güneydoğu Anadolu Bölgesi'ndeki erkek öğrenciler barış-insanlık ve arkadaşlık-dostluk konularına, kız öğrenciler barış-insanlık konularına daha çok ilgi duymaktadır.Genel olarak cinsiyete göre yapılan gruplandırmada erkek öğrencilerin spora, kız öğrencilerin ise müziğe daha fazla ilgi duydukları tespit edilmiştir.Bu araştırma, ortaokul öğrencilerinin ilgi alanlarının farklılığını açıkça gözler önüne sermiştir. Dolayısıyla Türkçe eğitiminde öğrencilere hazırlanacak ders kitaplarında, bu kitaplarda yer alacak metinlerde, öğrencilere yapılacak eğitim çalışmalarında ve öğretmenlerin ders içerik ve tutumlarında isabetli sonuçlara ulaşmak için söz konusu ilgi farklılıklarının dikkate alınmasının önemi ortaya çıkmaktadır.Anahtar Kelimeler: Eğitim, Türkçe eğitimi, ilgi alanı, yaş grupları, ortaokul öğrencileri. In this study, it is aimed to determine the interests of secondary school students in Turkish education. It is supposed that by identifying pupils' interests and choosing texts according to these interests to make classes, course books and educational activities more efficient. For example, an instructor who knows the interests of the relevant age group, prepares textbooks and other materials and other publications according to this, teachers will give instructions according to this study and choose sample instructions, educators will make researches about it, so classes will be more productive, studies will be on target and publications will be more interesting.For this aim, texts were written by 1120 middle school students from Turkey's seven geographical regions. This study was conducted with 160 students from each region and these 160 students are secondary school students from 1st 2nd 3rd and 4th grades and 40 students for each grade. It was said to students: `Write a short text according to your interest.` Afterwards, when texts were categorized according to class, age, region, it was found that students' interests were significantly different.In the survey which is conducted according to grades 1st grade students in secondary school are interested in sports, music; 2nd grade students in secondary school are interested in sports, reading and books; 3rd grade students in secondary school are interested in sports, friends- friendships 4th grade students in secondary school are interested in sports and love. It is also founded that sports is the most interesting subject in all grades.It is emerged that 1st grade secondary school male students are interested in sports, female students are interested in music; 2nd grade secondary school male students are interested in sports, female students are interested in reading and book; 3rd grade secondary school male students are interested in sports, female students are interested in music; 4th grade secondary school male students are interested in sports, female students are interested in music; male students in all grades the sports is the first while girls generally preferred music in a research carried out according to both sex and grade.In the survey conducted according to age and sex in all ages sport is seen as a point of interest. After sport, interests are varied according to age. It is observed that 10 years group is interested in music, 11-12 years group is interested in reading and book, 13 years group is interested in friends-friendship, 14 years group is interested in love. In the survey conducted according to both age groups and sex in 10 years student group boys are interested in sports and girls are in music, in 11 years student group boys are interested in sports and girls are in reading and books, in 12 years student group boys are interested in sports and girls are in music and reading books, in 13 years student group boys are interested in sports and girls are in music, in 14 years student group boys are interested in sports and girls are in friends-friendship, love, travel and music ;as a result male students' interest of sports do not change according to age but when girls get older diversity of interests is determined. In the survey conducted according region it is emerged following results: in Marmara Region sports, cinema, film, television; in Aegean Region music, painting; in the Mediterranean region book, reading, sports; in the Black Sea region nature, sports; in Central Anatolia sports, trips; in Eastern Anatolia Region sports, reading-books; in the Southeastern Anatolia Region, friends, friendships, peace-humanity are the most interested topics among students. In the survey conducted according both regions and gender more significant differences emerge: in Marmara Region male students are interested in sports and girls are in music; in Aegean Region male students are interested in drawing and girls are in music; in the Mediterranean Region male students are interested in sports and girls are in love, happiness, reading books and painting; in Black Sea Region male students are interested in nature and sports and female students are in nature; boys in Central Anatolia are interested in sports, female students are in music and travel; male students in Eastern Anatolia are interested in sports, female students are in music, reading books and sports; male students in Southeastern Anatolia are interested in peace and friends-friendship-human , female students are in peace-humanity.In general, it is determined that male students are mostly interested in sports while girls are mostly interested in music in grouping according to gender.This research clearly revealed the difference of interests of secondary school students. Thus, to get accurate results in Turkish education textbooks to be prepared for students and in texts in these books and in educational trainings for students and in teacher's attitude towards content, the importance of taking into account the interest of such differences arises.Keywords: education, Turkish education, interests, age groups, secondary school students.
Collections