Türkçe dersi ilköğretim ikinci kademe (6, 7, 8. sınıflar) metin işleme süreçlerine ilişkin öğretmen görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Eğitim alanındaki gelişmeler ve eğitim alanında yapılan değişiklikler Türkçe eğitimini de derinden etkilemektedir. Yapılandırıcı yaklaşımla geliştirilen Türkçe Öğretim Programı'nda Türkçe dersinin kazanımları metin işleme süreçleri içerisinde aşamalara bölünmüş ve her bir aşamanın becerileri birbiriyle ilişkilendirilerek bir metin üzerinde bütün halinde işlenmeye ve kazandırılmaya çalışılmaktadır. Bu çalışmayla, ilköğretim ikinci kademede (6,7 ve 8. Sınıf) Türkçe dersi metin işleme süreçlerine ilişkin öğretmen görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.Araştırmanın örneklemini Trabzon ilinde bulunan okullarda çalışan 70 Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Yöntem olarak tarama modeli kullanılmıştır ve veriler tek yönlü varyans (ANOVA) analizi ile değerlendirilmiştir.Araştırma sonucunda bayan öğretmenlerin metin işleme süreçlerine daha çok hakim olduğu, ?25-36? yaş grubunda bulunan, ?fakülte? mezunu ve kıdem yılı ?5-9? yılları arasında olan öğretmenlerin metin işleme süreçleri aşamalarında aktif oldukları anlamsal faklılıklarla tespit edilmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin metin işleme süreçlerinde en çok zamanı okuma/dinleme/izleme ve dil bilgisi öğretimi aşamalarına ayırdıkları, konuşma, yazma aşamalarına istenilen yeterlilikte zaman ayıramadıkları görülmüştür. Öğretmenlerin genelinin programın her bir aşama için belirlediği yöntem ve teknikleri uygulamaya çalıştıkları söylenebilir. Genel olarak öğretmenler, öğrencilerin Türkçe dersi metin işleme süreçlerinde zevk aldıkları yönünde görüş belirtmişlerdir. Bununla birlikte öğretmenler metin işleme sürecinde zaman zaman tekrara düşüldüğü, bazı aşamalarda yer alan etkinliklerin öğrenci seviyelerine uygun olmadığı, bazı aşamalarda zaman sıkıntısı çekildiği, bazı aşamalarda da araç gereç sıkıntısı çekildiği yönünde görüş belirtmişlerdir.Anahtar Sözcükler: İlköğretim, Türkçe Eğitimi, Öğretim Programı, Metin İşleme Süreci The developments and changes made in education effect Turkish Education deeply too. In the Turkish Education Program which is developed with configuration approach, the gains of Turkish Lesson is divided into stages in text handling process and the skills of each stage is tried to be taught and brought as a whole on a text by associating with each other. With this study, it is purposed to determine the opinions of teachers related with the Turkish lesson text-handling process in the second stage of primary education (6th,7th and 8th classes).70 Turkish teachers who work at the schools in Trabzon city create the samples of the research. Survey is used as data collection tool in the research. As a method, scanning model is used and the datas are evaluated by one-way ANOVA analysis.As a result of the research, it is determined that schoolmistress know the text-handling process much more, the teachers who are between ?25-36? ages, graduated from ?faculty? and have between ?5-9? years of seniority are active at the stages of text handling process by semantic differences. It is seen that the teachers attending to the research make the most time for the reading/listening/watching and grammar education stages and don?t make time to speaking and writing stages in required adequacy. It can be said that the teachers in general are applying their own determined methods and technics for each stage of the program. In general teachers are told that the students enjoy in the Turkish lesson text handling processes. At the same time, teachers told that in the text handling process, from time to time it is repeated, the activities in some stages misbecome to the level of the students, also there is lack of time and inadequate equipment in some stages.Key Words: Primary Education, Turkish Education, Education Program, Text Handling Process
Collections