Dıştan içe etkili bir öğretmen olma yolculuğu: Aksiyon araştırması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, göreve yeni başlayan bir sınıf öğretmeni olarak eğitim-öğretim sürecindeki rolümü ve uygulamalarımı sistematik olarak sorgulamak, mesleki gelişim yolculuğumda etkilendiğim dış ve iç faktörleri irdelemektir.Araştırma, nitel yöntemle yürütülen bir aksiyon (eylem) araştırmasıdır. Bu yöntemi seçmemde, eğitim-öğretim sürecimi ?araştırmacı öğretmen? olarak gözlemci bir bakış açısıyla incelemek ve uygulamamı geliştirmek istemem, sonuçları genellemek gibi bir amaç gütmemem etkili olmuştur.Araştırmanın pilot çalışması Trabzon ve İstanbul'da 4 aylık bir sürede gerçekleştirilmiştir. Pilot çalışma, araştırmanın ana hatlarını oluşturacak kavram ve temaların belirlenmesinde etkili olmuştur. Asıl çalışma, 2009-2010 eğitim öğretim yılında, bir yıllık sürede, İstanbul ili Bağcılar ilçesinde bulunan bir İlköğretim Okulunda 1. sınıfta öğrenim gören ve kendi sınıfım olan 41 öğrenci ile yürütülmüştür. Veriler, tuttuğum günlükler ve öğrencilere uyguladığım yarı-yapılandırılmış görüşme formları ile elde edilmiştir. Elde edilen veriler, içerik analizi ile işleme tabi tutulmuş ve burada sürekli karşılaştırmalı analiz metodundan ağırlıklı olarak yararlanılmıştır. Bu bağlamda verilerin kodlanmasında, genel çerçeve içinde yapılan kodlama türünden ve zihin haritalarından yararlanılmıştır.Araştırmada, düşünce ve uygulamalarımı etkileyen birçok dış ve iç faktörler bulunmuştur. Burada dış faktörler kapsamında; eğitim-öğretim faaliyetlerimi etkileyen program, okulun donanım olanakları, idareci, öğretmen ve öğrenci velileriyle iletişim; iç faktörler kapsamında ise öğrenme-öğretme sürecinde kullanılan yöntem ve teknikler, ödevler, ölçme-değerlendirmeler, öğrenci davranış yönetimi ve öğrencilerdeki bireysel farklılıklar ortaya çıkmıştır.Yürüttüğüm bu araştırma bana mesleki anlamda kendimle yüzleşme fırsatı sunarak eğitim-öğretim uygulamalarımı sorgulamamı sağlamıştır. Bu araştırma, kendimden ayrı olarak ?Hülya Öğretmeni? sistematik olarak tanıma fırsatı bulmam açısından önemlidir. Yapılacak benzer araştırmalarda meslektaş ve veli görüşleri de görüşme formlarıyla kayıt altına alınarak, günlükten elde edilen verilerle kıyaslanabilecektir. Öğrencilere yapılandırılmış görüşme formu uygulanması yoluyla her bir kategoride veri toplanması, nitel analizlere yeni başlayacak araştırmacı öğretmenler için daha kolaylık sağlayabilecektir. The aim of this study is to investigate my role and practices within the process of teaching-learning systemically as a newly qualified teacher, and elaborate on external and internal factors which affect throughout my professional development journey.This study is an action research carried out within the qualitative research approach. The factors such as developing my practice; evaluating my teaching processes with more systematic and an observer view as ?teacher as a researcher?; and being far away from the aim of generalizing results of the study were affected my choice of this research method.The pilot study of this research was carried out in cities of Trabzon and İstanbul within four months period. The pilot study helped me to make so many issues im my mind more systematic as a teacher and a researcher. Main study was carried out 2009-2010 academic year within one year period. The data were collected through my diaries and semi-structured interviews with my own pupils. In order to analyze data, content analysis and constant comparison methods were employed. In this sense, in order to make data coding it was benefited from general framework coding types and mind maps.In the study, it was found that there are various external and internal factors which affect my thoughts and practices. As external factors; cirriculum which directly affect educational activities; the school?s infrastructure opportunities, management; and communication between the teacher, pupils and parents. As internal factors; used methods and techniques within teaching and learning processes; homework; assessment and evaluations; differences in pupils? academic levels and their behavior management were identified.The study which I carried out helped me to criticize my teaching practices through facing myself in terms of my profession. This study is important as it gave me opportunity to know ?Hülya Teacher? systematically apart from myself. In the future, in similarly oriented studies, data collection through diaries could be compared with recorded views of colleagues and parents through interview forms. Data collection through structured interviews within pupils will help new ?teachers as researchers? who will begin to analyze qualitative data in a great extent.
Collections