Lise biyoloji öğretmen ve öğrencilerinin yenilenen 9. sınıf biyoloji ders kitabına ilişkin görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, yapılandırmacıöğrenme yaklaşımıdoğrultusunda yenilenen 9.sınıf biyoloji ders kitabıhakkında öğrenci ve öğretmen görüşlerini belirlemektedir. Araştırma sürecinde, yeni biyoloji öğretim programının, ders kitaplarıile ilgili yapılan çalışmaların, ders kitaplarının değerlendirilmesinde kullanılmışanketlerin, yapılandırmacı yaklaşım ve ilkelerinin, yapılandırmacıyaklaşıma göre bir ders kitabında bulunması gereken özelliklerin neler olduğuna ilişkin literatür incelemesi yapıldıve ders kitaplarına ilişkin tutum ölçeği hazırlandıve pilot uygulamasıyapıldıktan sonra ölçeğe son şekli verildi. Yenilenen 9.sınıf biyoloji ders kitabıiçerik, öğrenme-öğretme etkinlikleri, ölçmedeğerlendirme yöntemleri ve tasarım yönünden incelendi. Öğrencilerin görüşlerini belirlemek için hazırlanan bu ölçek Trabzon ili ve Akçaabat ilçesinde bulunan toplam 9 okulda 751 öğrenciye uygulanmıştır. Cronbach alpha güvenilirlik sayısı0,94 olarak bulunmuştur ve veriler SPSS?15.0 programında analiz edilmiştir. Bununla beraber buokullarda görevli 9 biyoloji öğretmeninin de yenilen biyoloji ders kitabıhakkındaki görüşlerini öğrenmek için yarıyapılandırılmışmülakatlar yapılmıştır. Yapılan anket ve mülakatların neticesinde öğrenci ve öğretmenlerin yenilenen 9.sınıf biyoloji ders kitabınıgenel olarak beğendikleri belirlenmiştir. Öğrenci ve öğretmenlerin ders kitabının özellikle konularıanlatım tarzına ilişkin olumsuz düşüncelere sahip olduklarıgörülmüştür. Ayrıca her ne kadar ders kitabıbeğenilse de öğretmenler, bu kitabın uygulanabilirliğini oldukça düşük bulmaktadırlar. Öğrencilerin cinsiyetlerine ve okul türlerine göre yapılan karşılaştırmada kız öğrencilerin erkek öğrencilere, düz lisedeki öğrencilerinde Anadolu lisesindeki öğrencilere oranla kitaba daha olumlu yaklaştıkları belirlenmiştir. Yapılandırmacıöğrenme yaklaşımında ders kitaplarıiçerik açısından çok yoğun olmamalıdır. Bu nedenle yenilenen 9.sınıf biyoloji ders kitabının yoğun olan içeriğinin ve konularısunum tarzının yeniden gözden geçirilerek, içeriğin hafifletilmesigerekmektedir. The aim in the study is to determine students? and teacher?s opinions about 9th grade biology textbooks (schoolbooks) which have been renovated in accordance with a constructivist learning approach. During the revision progress, a literature research was conducted in order to find out the answer to the questions including a new biology teaching program, innovations concerning schoolbooks, surveys used to evaluate schoolbooks, constructivist approach and its principles, properties which are supposed to be involved in a schoolbook according to constructivist approach. Besides, an attitude scale related to schoolbooks was prepared and then preformed after carrying out a pilot scheme. The renovated 9.grade schoolbook was investigated in terms of content, learning-teaching activities, assessment and evaluation methods and design. The scale prepared in order to detect student?s opinions was applied to 751 of students from 9 schools located in the city of Trabzon and in Akcaabat, a town in Trabzon. Cronbach Alpha Reliability Coefficientwas described as 0.94 and the data was analyzed by the program SPSS-15.0 in addition, semi-structured interviews with 9 of biology teachers working at these schools were carried out in order to learn their opinions about renovated biology schoolbooks. As a result of interviews and surveys conducted, it was clear that students and teachers were in general pleased with the renovated 9th grade schoolbook. However, it was noticed that they had negative opinions concerning the way which the schoolbook apply giving the subjects. Moreover, teachers described the practicability of the schoolbook quite low even though it was pleasing. According to the comparison performed in terms of students? gender and school type, female students found the book favorable rather than male ones and regular high school students rather than Anatolian high school. For the constructivist learning approach, schoolbooks should not be very intensive in terms of content. Therefore this renovated schoolbook must be revised by reconsidering its intensive content and its wording way.
Collections