Yaratıcı düşünmeye dayalı öğretim uygulamalarının bilimsel yaratıcılık bilimsel süreç becerileri ve akademik başarıya etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yaratıcılık her bireyde var olan bir yetidir. Bireylerde var olan yaratıcılığın geliştirilmesi ve bilimsel düşünebilmeleri ancak onların hedef-davranışlarına ve hazırbulunuşluk düzeylerine uygun öğretme stratejisi, etkinlik, yöntem ve tekniklerin kullanıldığı öğretim ortamları ile mümkün olacaktır. Bilimsel düşünerek Fen öğrenilebilmesi için bilimsel süreç becerilerinin de kazandırılması gerekir. Bu araştırmanın amacı, Fen ve Teknoloji dersi kapsamında yaratıcı düşünmeye dayalı öğretim uygulamalarının öğrencilerin bilimsel yaratıcılık, bilimsel süreç becerileri ve akademik başarılarına etkisini incelemektir. Yarı deneysel desenlerden eşleştirilmiş desenin kullanıldığı araştırma, Kars ili merkezinde öğrenim gören 48 altıncı sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Fen ve Teknoloji öğretim programında yer alan `Vücudumuzda Sistemler' ünitesi, deney grubuyla yaratıcı düşünmeye dayalı öğretim uygulamaları ile kontrol grubuyla ise Fen ve Teknoloji öğretim programına dayalı öğretim uygulamaları ile işlenmiştir. Araştırma öncesinde ve sonrasında her iki gruba da Bilimsel Yaratıcılık Testi, Bilimsel Süreç Beceri Testi ve `Vücudumuzda Sistemler' ünitesi için geliştirilmiş Akademik Başarı Testi uygulanmıştır. Ayrıca deney grubu öğrencileriyle yapılan görüşmelerden ve derslerin gözlemlenmesinden nitel veriler elde edilmiştir. Uygulama sonrasında deney ve kontrol grubu öğrencilerinin bilimsel yaratıcılık, bilimsel süreç beceri ve akademik başarı test puanlarının deney grubu lehine anlamlı bir şekilde farklılaştığı belirlenmiştir. Dolayısıyla yaratıcı düşünmeye dayalı öğretim uygulamaları ile öğrencilerdeki mevcut yaratıcılık, bilimsel süreç becerileri ve akademik başarı düzeylerini çok daha üst seviyelere taşınacağı söylenebileceği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğrenciler bu uygulamalar sayesinde düşünme güçlerinin ve yaratıcılıklarının geliştiğini, olaylara çok yönlü bakabildiklerini ileri sürmüşlerdir. Gözlem verileri bu bulguyu destekler niteliktedir. Birbirleriyle olan ilişkileri düşünüldüğünde öğrencilerin yaratıcılıkları, akademik başarıları ve bilimsel süreç becerilerini geliştirmek için Fen eğitiminde bilimsel yaratıcılığa yönelik uygulamaların arttırılması önerilmektedir. Creativity is a kind of ability that exists among all human beings but its development can be achieved with appropriate instructional environment. The situations which teaching strategy, activity, method and techniques that are appropriate for their aimed-behaviors and preparation levels are used, develops the students creativity and contributes to their being scientific thinking individuals. To learn physics by scientific thinking, scientific process skills must be gained. Purpose of this study is to investigate the effects of instructional applications in Science and Technology course based on creative thinking on students? scientific creativity, scientific process skills, and academic achievement. This study is an experimental study and conducted with 48 students in Kars Province. During implementation of ?Body Systems? unit, experimental group was taught with instructional applications based on creative thinking, and control group was taught with practices in the current curriculum. Before and after the study, Scientific Creativity, Scientific Process Skills test and Academic Achievement test about ?Body Systems? were applied to both groups. Also, qualitative data obtained from interviews conducted with students and observation of courses. After implementation of the study, it was found that there was a meaningful difference between students in experimental and control groups according to scientific creativity, scientific process skills, and academic achievement. This difference was determined in the behalf of experimental group which was taught by instructional applications based on creative thinking. Therefore, it was found that instructional applications based on creative thinking has improved students? level of scientific creativity and has increased the students? scientific process skills and academic achievement. Also, students claimed that their thinking powers and creativities were developed by these applications and they can look at events from different viewpoints. This finding is stood by observation?s data. When the relationship between the practices based on students? creativity, academic achievement and scientific process skills is considered, scientific creativity in science and technology education should be increased.
Collections