İlköğretim matematik öğretmenlerinin geribildirim verme biçimlerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim matematik öğretmenlerinin geribildirim kavramı, stratejileri ve içeriğiyle ilgili görüşlerini, eğitim sürecinde kullandıkları geribildirim tiplerini ve öğretmenlerin matematik eğitimiyle ilgili inanç ve felsefelerinin kullandıkları geribildirimleri nasıl şekillendirdiğini belirlemektir. Nitel ağırlıklı bir yöntemle yürütülen bu çalışmada özel durum yöntemi kullanılmıştır. Çalışma, 2009-2010 eğitim-öğretim yılında Trabzon ili Akçaabat ilçesine bağlı 3 farklı ilköğretim okulunda görev yapan 3 matematik öğretmeni (K1, K2 ve K3) ile yürütülmüştür. Çalışmanın verileri yarı yapılandırılmış mülakatlar, yapılandırılmamış gözlemler, dersten sonra öğretmenlerle yapılan informal (ayaküstü) mülakatlar ve doküman analizi yoluyla toplanmıştır. Mülakatlardan elde edilen veriler nitel analiz yöntemlerinden içerik analizi ile gözlem ve yazılı dokümanlardan elde edilen veriler Tunstall ve Gipps (1996)'in geribildirim sınıflandırmasına göre betimsel olarak analiz edilmiştir. Çalışmada elde edilen verilerin analizi sonucunda öğretmenlerin hem değerlendirmeci hem de betimleyici geribildirimlerin alt kategorilerinden her birini belli oranda kullanırken en sık pozitif değerlendirmeci geribildirimlerden B1:Onaylama, gelişmeyle ilgili betimleyici geribildirimlerden C2:İlerleme/gelişmeyi belirtme türündeki geribildirimleri kullandıkları belirlenmiştir. Matematiğin doğası, öğretmenin rolü, öğrencinin rolü ve ölçme ve değerlendirmeyle ilgili farklı düzeylerde inanışlara sahip olmalarına rağmen her üç öğretmeninde öğrencileri bilgilendirmek için kullandıkları geribildirimlerin aynı türdeki geribildirimlerde yoğunlaştığı ortaya çıkmıştır. Öğretmelerin geribildirim verme biçimlerini etkileyen faktörlerin sahip olduğu felsefi inançlardan ziyade öğretmen, öğrenci, öğretim programı ve fiziki nedenler gibi değişik faktörler olduğu sonucuna varılmıştır. The aim of this study is not only to investigate primary mathematics teachers' knowledge about `feedback? concept, feedback strategies and their content, but also to determine types of feedback used by them and how their beliefs and philosophy concerning mathematics education affect their used feedback in their classed. This study was conducted within case study methodology in scope of qualitative research method. The study was implemented with 3 mathematics teachers in different primary schools in district of Akçaabat, Trabzon through the academic year of 2009-2010. Data were collected via semi-structured interviews, unstructured observations, informalinterviews after teaching period and document analysis. Content analysis was administered to the interview data , while descriptive anaysis was employed for observations and written documents according to the feedback classification suggested by Tunstall and Gipps (1996). The results showed that teachers used somewhat different feedback categories under sub-categories of both evaluative and descriptive ones. The most common feedback type used by teachers fell into the ?Approving? sub category (B1) in the category of positive evaluative ones while that in the category of descriptive ones with development was labelled into the ?Specifying improvement? sub category (C2). Although the teachers under investigation possessed different levels of the nature of mathematics, the role of teacher, the role of student, the measurement and assessment, it was found that they tended to use the same type of feedback It can be deduced that the factors affecting the way of teacher feedback used are characteristics of teachers and students, curriculum, and physical conditions of school rather than the teacher philosophical beliefs.
Collections