Ortaokul matematik öğretmenlerinin matematik tarihini derslerinde kullanma durumlarının incelenmesi:HİE`den yansımalar
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Eğitimin kalitesini artırmanın en önemli öğelerinden birisi, öğretim programlarını yeni gelişmeler doğrultusunda yenilemek ve güncellemektir. Son yıllarda Türkiye'de yenilenen ve güncellenen öğretim programlarının yürürlüğe girmesiyle matematik tarihine verilen önem artmıştır. Ancak materyal yetersizliği, bilgi ve deneyim eksikliği gibi faktörlerden dolayı derslerde matematik tarihini kullanan öğretmen sayısının yok denecek kadar az olması, hizmet içi eğitim programlarına ihtiyacı ortaya çıkarmaktadır. Bu çalışma ile matematik öğretiminde matematik tarihinin kullanılmasına yönelik tasarlanan hizmet içi eğitim programının etkililiğini incelemek amaçlanmıştır. Bu amaç çerçevesinde ortaokul matematik öğretmenlerinin görüşlerinde ve matematik tarihini derslerinde kullanımlarında nasıl bir değişim olduğu tespit edilmiştir. Tasarlanan hizmet içi eğitim programı Trabzon merkez ortaokullarında görev yapan 20 ortaokul matematik öğretmenine 2 haftalık bir süreçte uygulanmıştır. Sistem Yaklaşımı Modeli'ne göre yapılandırılan hizmet içi eğitim programında teorik bilgilerin verilmesinin yanı sıra, matematik tarihi ile ilgili kaynaklar tanıtılmış, öğretim programına uygun olarak hazırlanmış çalışma yaprakları ve etkinlik örnekleri ile öğretmenlere hizmet içi eğitim programı boyunca uygulamalar yaptırılmıştır. Bu çalışmada veri toplama araçları olarak 17 maddeden oluşan Likert tipi `Matematik Öğretiminde Matematik Tarihinin Kullanımına Yönelik Görüş Ölçeği` ile mülakat ve gözlemler kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler, nicel ve nitel yöntemler kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular incelendiğinde, öğretmenlerin matematik öğretiminde matematik tarihinin kullanılmasına ilişkin ortalama puanlarında hizmet içi eğitim programından sonra artış olduğu ve öğretim uygulamalarını matematik tarihi etkinlikleriyle zenginleştirme gayreti içine girdikleri gözlenmiştir. Çalışmanın sonunda hizmet içi eğitim süresince öğretmenlere somut etkinliklerin sunulması ve örnek uygulamaların yaptırılması, izleme değerlendirme çalışmasının uzun süreli yapılması, öğretmenlerin idareciler ve araştırmacılar tarafından desteklenmesi gibi öneriler sunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Matematik Tarihi, Kullanım Yolları, Hizmet İçi Eğitim, OrtaokulMatematik Öğretmenleri One of the most important elements for increasing the quality of education is renewing and updating curricula according to new developments. In recent years with the implementation of renewed and updated curricula, the importance of history of mathematics has increased in Turkey. However, the limited number of teachers using history of mathematics in class because of the factors such as lack of the materials, lack of knowledge and experience, proved the need for in-service training programs. In this study, it was aimed to investigate the effectiveness of an in-service training program designed for using history of mathematics in mathematics teaching. For this purpose, changes in the views of secondary school mathematics teachers and their usage of history of mathematics in their lessons were examined. Designed in-service training program was implemented during two weeks with 20 secondary school mathematics teachers working in secondary schools in the city center of Trabzon. The in-service training program was designed according to System Approach Model. As a first step, sources about history of mathematics were identified, theoretical knowledge was given, worksheets and activity examples appropriate to the curriculum were made. Secondly, applications were made by the teachers during the in-service training program. A Likert type `View Scale Regarding Usage of History of Mathematics in Mathematics Teaching` consisted of 17 items, interviews, and observations were used as data collecting instruments in this study. When the results are examined, it is seen that after the in-service training program the average scores of teachers regarding the use of history of mathematics in mathematics teaching increased, and the teachers made an endeavour to enhance their teaching applications via history of mathematics activities. At the end of the study, some suggestions were made, such as presenting concrete activities to teachers during the in-service training, allowing teachers do sample activities, carrying out long-term observation and evaluation studies, and supporting teachers by their administrators and researchers.Keywords: History of Mathematics, Usage Ways, In-Service Training, SecondarySchool Mathematics TeachersKeywords: History of Mathematics, Usage Ways, In-Service Training, SecondarySchool Mathematics Teachers
Collections