Sekizinci sınıf öğrencilerinin grafik çizme, yorumlama ve grafikleri diğer gösterimlerle ilişkilendirme becerilerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Grafik anlama grafik yorumlama, grafik çizme ve grafikleri diğer gösterimlerle ilişkilendirme becerileri olmak üzere üç temel bileşene sahiptir. Bu araştırmada amaç sekizinci sınıf öğrencilerinin grafik çizme, yorumlama ve grafikleri diğer gösterimlerle ilişkilendirme becerilerini ortaya koymaktır. Araştırma bir özel durum çalışmasıdır. Çalışmaya beş devlet okulunda öğrenim görmekte olan 111 sekizinci sınıf öğrencisi katılmıştır. Çalışmada veri toplamak amacıyla, araştırmacı tarafından literatür desteğinde geliştirilmiş açık uçlu ve kısa cevap gerektiren toplam 21 sorudan oluşan bir test kullanılmıştır. Kısa cevap gerektiren sorular, öğrencilerin bu cevaba nasıl ulaştıklarını anlamak ve ayrıntılandırmak amacıyla `açıklama` kısmı içermektedir. Öğrencilerin sorulara verdikleri cevaplar öncelikle doğru, yanlış ve boş olmak üzere üç ana kategoriye ayrılmış, bu kategoriler frekans ve yüzdelerle ifade edilmiştir. Kısa cevap gerektiren sorularda, öğrencilerin doğru cevaba ilişkin açıklamaları `tam ve ikna edici açıklama yapan`, `belirsiz veya yetersiz açıklama yapan`, `hiç açıklama yapmayan` ve `yanlış açıklama yapan` şeklinde dört alt kategoride sınıflandırılmıştır. Ayrıca öğrencilerin tüm sorulardaki yanlış cevapları da benzerlik ve farklılıkları dikkate alınarak analiz edilmiş ve en sık yapılan hatalar tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda sekizinci sınıf öğrencilerinin grafik çizme sürecinde grafiğin başlangıç noktasını belirleme, eksenleri ölçeklendirme, ondalık ve kesirli koordinatlara sahip noktaları düzlemde işaretleme konularında oldukça zorlandıkları ve yetersiz oldukları ortaya çıkmıştır. Grafik okuma ve yorumlama becerileri dikkate alındığında, öğrencilerin grafiğin genel özelliklerinden daha çok başlangıç noktası, uzunluğu ve yüksekliği gibi yerel özelliklerine odaklanma eğiliminde oldukları görülmüştür. Grafiklerle diğer gösterimler arasında ilişki kurma öğrencilerin en zayıf kaldığı beceri olmuştur. Öğrencilerin özellikle grafiksel gösterimden cebirsel gösterime geçiş ve sözel gösterimden grafiksel gösterime geçiş yapmalarını gerektiren durumlarda başarısız oldukları tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Grafik Yorumlama, Grafik Çizme, Gösterimler Arası Geçiş,Öğrencilerin Grafikleri Anlaması Understanding of graphs consist of three main components named as reading and interpreting graphs, drawing graphs and forming a relationship between the graphs and the other representations. The aim of this research is to determine the skill of 8th grade students in reading and interpreting graphs, drawing graphs and forming a relationship between the graphs and the other representations.This research is a case-study. The working group of research composed of 111 8th grade students from five state schools. For data collection, a test consisting of twenty-one open-ended and short answered questions that is developed by the researcher was used. The questions that require short answer include an `explanation` part in order to understand and elaborate how students get their answers. The answers of the students are firstly categorized in three main groups as 'correct, wrong and no answer' and these categorizes are explained with frequency and percentage. Secondly the correct answers given to the questions that require short answer, classified in four subcategorizes according to students' explanations as `Absolute and persuasive explanations`, `Deficient and indefinite explanations` `No explanation`, `Wrong explanations`. In addition, the wrong answers given to all questions by the students are analyzed according to their similarities and differences and most frequent errors were determined.By this research, the research revealed that 8th grade students are deficient and having difficulty in determination of the initial point, scaling of axis, marking the points having decimal and fractional coordinations on the plane during the graph drawing process. When the students' skill of reading and interpreting graphs take into consideration, it is seen that students tend to focus on local qualities of graphics such as initial point, its length and height rather than general qualities. The skill of forming a relationship between the graphs and the other representations become the weakest skill among students. It is also identified that students fail in the situations that requires transition from graphical to algebraic representation and from verbal to graphical representation.Key Words: Reading and Interpreting Graphs, Drawing Graphs, Transition between Representations, Students' Understanding of Graphs
Collections