Maddenin tanecikli yapısı ünitesine yönelik zenginleştirilmiş bilgisayar destekli öğretim materyalinin geliştirilmesi ve etkililiğinin araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim 6. sınıf, Maddenin Tanecikli Yapısı ünitesine yönelik olarak yapılandırmacı yaklaşımın 5E modeline göre geliştirilen zenginleştirilmiş BDÖ materyalinin öğrencilerin başarısına, alternatif kavramalarını gidermeye ve öğrenilen bilgilerin kalıcılığına etkisini incelemektir. Çalışmada yarı deneysel yöntem kapsamında, bir deney ve bir kontrol grubu kullanılmış ve veri toplama araçları ön test, son test ve gecikmiş test olarak uygulanmıştır. Araştırmanın örneklemini, Trabzon ilindeki bir ortaokulda, 6. sınıfta, iki farklı şubede öğrenim gören 41'i deney, 41'i de kontrol grubunda bulunan toplam 82 öğrenci oluşturmaktadır. Deney grubunda zenginleştirilmiş BDÖ materyali ile öğretim yapılırken, kontrol grubunda mevcut öğretmen rehber kılavuzu takip edilerek 5E modeline uygun olarak öğretim yapılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak `Maddenin Tanecikli Yapısı Başarı Testi` (MTYBT), `Maddenin Tanecikli Yapısı Kavram Testi` (MTYKT), `Kısa Cevap Gerektiren Kavram Testi` (KCGKT), `BDÖ Materyali Değerlendirme Anketi` ve yarı yapılandırılmış mülakatlar kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler, deney grubundaki öğrencilerin ünitedeki kavramlara ilişkin anlamalarını geliştirmede ve alternatif kavramalarını gidermede kontrol grubundaki öğrencilere göre daha başarılı olduklarını göstermektedir. Ayrıca gruplar arasında kalıcılığı sağlama açısından anlamlı bir farklılık olmasa da, her iki grupta yapılan öğretimin de kalıcı öğrenmeyi sağlamada etkili olduğu görülmüştür. Çalışmadan elde edilen sonuçlar, farklı konu ve kavramlarla ilgili olarak değişik tekniklerin birbirinin yetersiz yönlerini ortadan kaldıracak şekilde BDÖ materyalleri içerisinde birlikte kullanımının önemli olduğunu göstermektedir. Çalışma sonuçlarına dayalı olarak, soyut ve mikroskobik seviyedeki kavramların öğretiminde animasyon ve simülasyonlar içeren ve farklı tekniklerin kullanıldığı zenginleştirilmiş BDÖ materyallerinin geliştirilip kullanılması önerilmektedir.Anahtar Kelimeler: Maddenin Tanecikli Yapısı, Bilgisayar Destekli Öğretim, ZenginleĢtirilmiĢ Öğretim Materyali, Alternatif Kavrama The aim of this study is to investigate the effectiveness of enriched computer based instruction (CBI) material prepared for the particulate nature of matter on grade six based on the 5E model of constructivist approach on students' success, alternative conceptions and permanence of the knowledge.A quasi experimental design and one control group (CG) and one experimental group (EG) were used in the study and data collection was made via pretest, posttest and delayed test implementation of the tools. The sample for the study consisted of a total of 82 sixth grade students (CG with 41 students and EG with 41 students) enrolled in a primary school in Trabzon. While the control group was taught with existing teacher guide based on 5E model, the experimental group received the CBI material. `The Particulate Nature of Matter Success Test (PNMST)`, the Particulate Nature of Matter Concept Test (PNMCT), `Concept Test with Short Answer (CTSA), `CBI Material Evaluation Questionnaire (CAI MEQ)` and semi-structured interviews were used in the study as data collection tools. Results indicate that EG was more successful than the CG based on students' understanding and alternative conceptions. In addition, although there was no statistical significant difference between group based on the permanence of the knowledge, both instructional design used in the groups became effective on the permanency of the students' knowledge. The results show that it is important to integrate different instructional techniques into the CBI materials for decreasing the inadequacies of them. Based on the study, it is concluded that enriched CBI materials including animations, simulations and different techniques should be developed and used in teaching of abstract and microscopic level concepts.Keywords: The Particulate Nature of Matter, Computer Based Instruction, EnrichedInstructional Material, Alternative Conception
Collections