5E öğrenme modeline dayalı mikro öğretim uygulamalarının coğrafya öğretimine yansımaları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma 5E öğrenme modeline dayalı mikro öğretim uygulamalarının coğrafya öğretimine yansımalarını tespit etmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Karma (nitel ve nicel) yaklaşıma dayalı olarak gerçekleştirilen bu araştırmada yöntem olarak; araştırmanın amacına uygun olması, veri toplama kaynaklarının tümünü kapsayabilmesi ve mevcut bir durumun kendi koşulları içerisinde incelenmesine olanak sağlamasından ötürü örnek olay (özel durum/ case study) yöntemi tercih edilmiştir. Araştırma yaklaşım ve yöntemi belirlendikten sonra 5E öğrenme modeli ve mikro öğretim yöntemi ile ilgili literatür incelemesi yapılmış araştırmanın yürütülme süreci planlanmıştır. Araştırma Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fatih Eğitim Fakültesi `Coğrafya Öğretmenliği Lisans Programı` 4. sınıfta bulunan 18 kız, 12 erkek olmak üzere toplam 30 öğretmen adayının katılımı ile yürütülmüştür. Araştırma, `Özel Öğretim Yöntemleri II` dersi kapsamında, 14 haftalık bir süreç olarak tasarlanmış ve uygulanmıştır. Bu aşamada ilk yedi haftayı kapsayan bölüm; mikro öğretim yöntemi, 5E öğrenme modeli ve belirli öğretim yöntem-tekniklerinin öğretmen adaylarına uygulama örnekleri ile gösterilmesi, ikinci yedi haftayı kapsayan bölüm ise, öğretmen adaylarının 5E öğrenme modeline dayalı mikro öğretim uygulamalarını gerçekleştirmesi suretiyle sürdürülmüştür. Araştırma verilerinin toplanması aşamasında, öğretmen adaylarının uygulamalar hakkındaki görüşlerini tespit etmek için açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış form; öğretmen adaylarının 5E öğrenme modeline dayalı mikro öğretim uygulamalarını değerlendirmek için ise 6 bölüm ve 28 kriterden oluşan `Ders Gözlem Formu` kullanılmıştır. Ders gözlem formu kapsamında değerlendirilen kriterler; yüzde, frekans ve aritmetik ortalama değerleri tespit edilerek tablo ve grafiklerle ifade edilmiştir. Öğretmen adaylarının görüşlerine, uzman görüşü de alınarak içerik analizi yapılmış, tespit edilen tema ve kodlar araştırmacı ve alan uzmanı tarafından bağımsız olarak gruplandırılmıştır. Tema ve kodlar üzerinde görüş birliği sağlandıktan sonra `NVİVO 10` programı kullanılarak bulgular şemalaştırılmış ve araştırma rapor haline dönüştürülmüştür.Araştırma sonucunda uygulamaların, öğretmen adaylarının büyük çoğunluğuna duyuşsal gelişim, meslek bilgisi gelişimi, kişisel gelişim ve sosyal gelişim açısından kazanç sağladığı tespit edilmiştir. Uygulama ile öğretmen adaylarının özellikle öğretmenlik mesleğine, derse, okula ve öğretim elemanına yönelik olumlu tutum geliştirdikleri dikkati çekmektedir. Uygulamalar olumsuz özellikleri bakımından değerlendirildiğinde, yöntem-teknik ve materyal kaynaklı, uygulama kaynaklı, altyapı kaynaklı, sınıf yönetimi kaynaklı ve program kaynaklı olumsuzlukların öğretmen adaylarının ifadelerinde yer aldığı tespit edilmiştir. Uygulamaların daha başarılı olabilmesi için öğretmen adaylarının önerileri ise; altyapıya yönelik, yöntem ve tekniğe yönelik, uygulama şekline yönelik, öğretim elemanına yönelik, programa yönelik ve sınıf yönetimine yönelik öneriler şeklinde kodlanmıştır. Öğretmen adayları tarafından gerçekleştirilen sunumların değerlendirilmesinde `Ders Gözlem Formu` kullanılmıştır. Bu ölçekten elde edilen sonuçlar öğretmen adaylarının genel olarak değerlendirilen kriterler kapsamında `Tam yeterli` olduğunu göstermektedir. Ölçek kapsamında değerlendirilen boyutlar incelendiğinde; `Materyal Kullanımı`, `Öğretim Yaklaşım/Yöntem Teknikleri`, `Kişisel Özellikler`, ve `Sınıf Yönetimi` boyutları `Tam Yeterli`; `Genel`, ve `Planlama` boyutları ise `Yeterli` olarak tespit edilmiştir. Bu sonuçlara dayalı olarak; öncelikle coğrafya öğretiminde ve öğretmen yetiştiren diğer programlarda mikro öğretim yöntemi ve yapılandırmacılığa dayalı 5E öğrenme modelinin daha çok kullanılması, öğretmen adaylarına kuram ile uygulama arasındaki köprüyü kuracak uygulamalı etkinliklerin ve aktif öğretim yöntemlerinin tercih edilmesi, mikro öğretim yönteminin yaygınlaşması için bu alandaki araştırma ve çalışmaların arttırılması yönünde önerilerde bulunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Coğrafya Öğretimi, Mikro Öğretim, 5E Öğrenme Modeli. This research was conducted in order to identify the reflections on teaching geography of micro-teaching applications based on the 5E Learning Model. In this study, which is based on the mixed method (qualitative and quantitative) approach as a method, the case study (special case) has been preferred since the method is in accordance with the purpose of research, covers all of the data collection resources and allows an existing case can be examined within its own conditions. After the determination of the research approach and method, a review of the literature related to the 5E learning model and micro-teaching method were performed and then the implementation process of the research was planned. The research was conducted on thirty teacher candidates (18 girls, 12 boys) in 4th grade at Geography Teacher Licensing Program, Fatih Faculty of Education, Karadeniz Technical University in the spring semester of 2013-2014 academic year. The research was designed and carried out within the course of `Special Teaching Methods II` as the process of 14 weeks. At this stage, in the first seven weeks, the teacher candidates were shown the micro-teaching method, the 5E learning model and specific teaching methods-techniques with practical examples by the researcher. Then in the second seven weeks, the micro-teaching applications based on the 5E learning model were performed by the teacher candidates.In the research data collection phase, primarily the semi-structured questionnaire consisting of open-ended questions has been used to determine the teacher candidates' views on applications and then to evaluate the micro-teaching applications which are based on the 5E learning model, `Lesson Observation Form` consisting of six chapters and 28 criteria has been used. The criteria evaluated as part of lesson observation forms; percentage, frequency and mean values were determined and expressed in with tables and graphs. Teacher candidates' views has been analyzed using the content analysis technique in line with the expert opinion. Then, the themes and codes identified in the content analysis are grouped independently by field experts and researchers. After consensus on theme and codes, the findings were tabled using `NVivo 10` program and the findings of research were reported.As a result of the research, it has been found that the research applications provided emotional , professional, personal and social development on the majority of teacher candidates. With the applications of this research, it has been determined that teacher candidates developed positive attitudes towards especially the teaching profession, lesson, school and teaching staff. Considering the negative characteristics of applications, method-technique-based, material-based, practice-based, substructure-based, classroom management and program based negativities have been determined in teacher candidates' expressions. To be more successful of the applications, the recommendations of the teacher candidates are encoded as recommendations for substructure, recommendations for method ve technique, recommendations for application type, recommendations for teaching staff, recommendations for program and classroom management. The `Lesson Observation Form` has been used in the evaluation of the presentations performed by the teacher candidates. The results obtained from this scale show that teacher candidates were generally `complete enough` under the criteria that evaluated this scale. When the dimensions, which have been assessed according to the scale have been examined, `Use of Materials`, `Teaching Approach / Method Techniques`, `Personal Characteristics` and `Classroom Management` dimensions have been identified as `complete enough`; `General,` and `Planning` dimensions have been identified as `adequate`. Based on these result: we recommend that primarily should be used much more the learning model based on the micro-teaching method and the constructvist approach in geography teaching and other teacher training programmes, secondly the practical activities and active teaching and active teaching methods, which will establish bridge between the theory and practice, should be prefered by teacher candidates and finally should be increased the studies in this area for the dissemination of micro-teaching method. Keywords: Geography Education, Micro Teaching, 5E Learning Model.
Collections