8. sınıf kuvvet ve hareket ünitesine yönelik bilgisayar destekli öğretim uygulamalarının etkililiğinin araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
8. Sınıf Kuvvet ve Hareket Ünitesine Yönelik Bilgisayar Destekli Öğretim Uygulamalarının Etkililiğinin AraştırılmasıBugün bütün dünyada eğitim teknolojilerinin ilerlemesine paralel olarak fen bilimleri eğitiminde de yeni arayışlar içerisine girilmiştir. Teknoloji ve fen entegrasyonunun sağlandığı en güzel örneklerden birisi Bilgisayar Destekli Öğretim (BDÖ) uygulamalarıdır. Yapılan çalışmanın amacı, Ortaokul 8. sınıf `Kuvvet ve Hareket` ünitesine yönelik geliştirilen Bilgisayar Destekli Öğretim uygulamalarının öğrencilerin akademik gelişimleri ve bilimsel düşünme becerileri üzerindeki etkisini tespit ederek, öğrencilerin BDÖ uygulamaları hakkındaki görüşlerini belirleyebilmektir. Yapılan çalışmada yarı deneysel yöntem kullanılmıştır. Çalışma Trabzon ili Akçaabat ilçesinde yer alan bir ortaokulda 2011-2012 eğitim-öğretim yılının güz döneminde gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya deney (n=60) ve kontrol gruplarında (n=60) olmak üzere toplam 120 öğrenci katılmıştır. Araştırma sürecinde ilk olarak Kuvvet ve Hareket ünitesinin anahtar kavramları olan kaldırma kuvveti, yüzme-batma, yoğunluk ve basınç kavramları ile birlikte BDÖ ile ilgili literatür taraması yapılmıştır. İkinci olarak anahtar kavramlara yönelik animasyonlar ve çalışma yaprakları geliştirilmiştir. Araştırmanın üçüncü aşamasında veri toplama araçları geliştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kuvvet ve Hareket Ünitesi Başarı Testi (KUHBAT), Bilimsel Düşünme Beceriler Ölçeği (BDBÖ), mülakat, gözlem ve çalışma yaprakları kullanılmıştır. Dördüncü aşamada deney grubunda yapılandırmacı öğrenme kuramının 5E öğretim modelini temel alan bilgisayar destekli uygulamalar ile ders işlenirken, kontrol grubunda aynı yaklaşım ve model eşliğinde bilgisayar kullanılmadan ders yürütülmüştür. Uygulama sürecinde elde edilen nicel verilerin değerlendirilmesinde SPSS.15 paket programı kullanılırken, nitel verilerin değerlendirilmesinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Nicel verilerin karşılaştırılmasında bağımlı ve bağımsız t-testine başvurulmuştur. Araştırma sonunda bilgisayar destekli uygulamaların öğrencilerin akademik başarılarının, bilimsel düşünme becerilerinin ve kavramsal anlama düzeylerinin gelişiminde etkili olduğu bulunmuşken, bilginin kalıcılığını sağlamada yetersiz olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bilgisayar destekli uygulamaların soyut konuları somutlaştırmayı sağladığı için başarının arttığı ortaya çıkarılmıştır. Ayrıca, yapılan çalışma sonunda öğrencilerin bilgisayar destekli uygulamaların faydalı olduğunu düşündüğü fakat uygulamasında bazı sorunların yaşandığını ileri sürdüğü tespit edilmiştir. Bu çalışma kapsamında geliştirilen bilgisayar destekli uygulamaların FATİH Projesi olarak adlandırılan ve eğitimde fırsat eşitliğini sağlamak amacıyla geliştirilen projede öğrencilerin fen başarısını, kavramsal anlama düzeylerini ve bilimsel düşünme becerilerini geliştirmek amacıyla örnek bir materyal olarak kullanılabileceği önerilmektedir.Anahtar Kelimeler: Kuvvet ve Hareket ünitesi, 5E öğretim modeli, bilgisayar destekli uygulamalar, akademik gelişim, bilimsel düşünme becerileri, kavramsal anlama The Study of Computer-Supported Teaching Applications' Effectiveness On 8th Grade's Force And Motion Unit Today, as parallel to development in educational technologies, new searches have been activated as well as in science education. One of the best examples that provided integration between science and technology is Computer-Supported Education applications. The purpose of this study is to detect the students' opinion about the method called `Computer-Supported Education` applications that was developed for the 8th grade students' `Force and Motion` unit, and its effect to their academic success and scientific thinking process. In the study, half experimental method was carried out. The study was done in a secondary school in Akçaabat,Trabzon, in 2011-2012 Education year autumn term. The study includes test group (n=60) and control group (n=60) , in total 120 students. In the process of this study, first of all a thorough literature search about Computer-Supported Education was done and also on the key concept of Force and Motion Unit which is lifting force, floating , sinking and pressure concepts. Secondly, worksheets and animations on key concepts were developed. In the third phase of this study, means of collecting data was developed. In the study, as a means of collecting data Force and Motion Unit Success Test (FMUST-KUHBAT), Scientific Thinking Skills Scale (STSS), interview, observation, and worksheets have been used. In the fourth phase, while 5E teaching method of constructive approach that was based on Computer-Supported Education applications was acted on the experiment group, on the control group the same approach was carried out without any computer support. While SPSS.15 mini program was used in the assessment of quantitative data that was derived in the study process, qualitative data were assessed with content analysis. While comparing quantitative data, dependant and independent t-test have been employed. At the end of this study, while Computer-Supported Education applications have resulted in development of perceptive comprehension, scientific thinking skills and academic success of the students, it has also resulted in failure on the permanence of knowledge on students. The academic success was detected to have developed because of the fact that computer-supported education turned abstract concepts into concrete. Furthermore, at the end of this study, it has been detected that students refer Computer-supported Education as a useful methodology but execution of this study is claimed to have some problems by the students. It is recommended that this very computer-supported practices that were developed under this approach, can be used in Fatih Project which was developed to provide student's opportunity equality, as a model material with the purpose of increasing students' Science success, conceptive comprehension level and scientific thinking skills.Keywords: Force and Motion Unit, 5E Teaching Method, Computer-Supported Applications, Academic Success, Scientific Thinking Skills, Conceptual Comprehension
Collections