Görsel sanatlar öğretmen adaylarının ve öğretmenlerinin sanatçı ve öğretmen kavramlarına yönelik tutumları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı; Görsel Sanatlar öğretmen adaylarının ve öğretmenlerinin sanatçı ve öğretmen kavramlarıyla ilgili bilgi ve tutumlarını incelemektir. Araştırmanın deseni; nicel yaklaşıma dayalı betimsel araştırma yöntemidir.Araştırmanın grubunu, 2013-2014 eğitim ve öğretim yılında Trabzon ilinde bulunan Karadeniz Teknik Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi Görsel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim İş Öğretmenliği Ana Bilim Dalı' nda örgün ve ikinci öğretimde öğrenim gören 176 öğretmen adayı ve Trabzon ili il ve ilçe merkezlerinde Milli Eğitim Bakanlığı' na bağlı okullarda görev yapan 100 Görsel Sanatlar Öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla; Kişisel Bilgi Formu, Sanatçı ve Öğretmen Kavramlarına Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Veri analizi için tanımlayıcı teknikler ile bağımsız t testi ve parametrik olmayan veriler için Kruskall-Wallis teknikleri kullanılmıştırAraştırma sonucunda; Resim İş Öğretmenliği Bölümünde öğrenim gören öğrenciler ile Görsel Sanatlar Öğretmenlerinin sanatçı ve öğretmen kavramına ilişkin tutumları arasında anlamlı fark gözlenmediği görülmüştür. Kız ve erkek öğretmen adaylarının sanatçı kavramına ilişkin tutumları arasında anlamlı fark gözlendiği, buna karşı öğretmen kavramına ilişkin tutumları arasında anlamlı fark olmadığı belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre öğrencilerin sanatçı ve öğretmen kavramına ilişkin tutumları sınıf düzeyine bağlı olarak anlamlı fark göstermemiştir. Resim İş Öğretmenliği Bölümü' nde öğrenim gören öğretmen adaylarının mezun oldukları liseye dayalı (GSL ve diğerleri) sanatçı ve öğretmen kavramına ilişkin tutumları arasında anlamlı fark gözlenmediği sonucuna ulaşılmıştır. Görsel Sanatlar Öğretmenlerinin sanatçı kavramına ve öğretmenlik kavramına ilişkin tutumları arasında cinsiyetlerine göre anlamlı fark gözlenmediği sonucuna ulaşılmıştır. Sonuçların bir kısmı literatür bulgularıyla benzerlik gösterirken bir kısmı benzerlik göstermemiştir. Bu durum literatür bulgularıyla tartışılmıştır. Sonuç olarak da araştırmaya ve ileride yapılacak olan araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Kavram, Sanatçı Kavramı, Öğretmenlik Kavramı, Tutum. The purpose of this research is to analyze knowledge and attitudes of Visual Arts teachers and prospective teachers towards the concepts of 'Artist' and 'Teacher'. The research design employs a descriptive approach that is based on quantitative method.The research sample consists of 176 freshmen, sophomore, junior and senior students studying in Department of Visual Arts and Fine Arts Education (both formal and evening classes) in Fatih Faculty of Education at Black Sea Technical University in Trabzon and 100 Visual Art Teachers, who work in schools administered by the Ministry of National Education in Trabzon city center and its provinces. For data collection purposes, a Personal Information Form and an Attitude Scale for Concepts of `Artist` and `Teacher` were used. Descriptive techniques and independent t test were used for data analysis; Kruskall-Wallis techniques were used for non parametric data.No significant differences in attitudes towards 'Artist' and 'Teacher' concepts have been found between students of Fine Art Education and Visual Arts teachers. Some significant differences are observed between male and female students' attitudes towards the 'Artist' concept; however, there is no significant difference between their attitudes towards the 'teacher' concept. The students' attitudes towards the concepts of Artist and 'Teacher' do not vary depending on their seniority. There is no significant difference in attitudes towards 'Artist' and 'Teacher' concepts between students who had graduated from Fine Arts High Schools and those that had graduated from other high schools. Finally, Visual Arts teachers attitudes towards artist and teacher concepts do not vary significantly depending on their gender.While some of the results corroborate the findings found in the literature; some of the results do not. This situation has been suggestions, and some critical points have been made with respect to current and future research.Keywords: Concept, Artist Concept, Teacher Concept, Attitude.
Collections