7. sınıf öğrencilerinin uzamsal yönelim becerilerini geliştirmeye yönelik tasarlanan öğrenme ortamının değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İnsan hayatının her alanında gerek duyulan uzamsal becerilerin geometri başarısıyla pozitif bir ilişkisi olduğu ifade edilmektedir. Nesnelere farklı perspektiflerden bakabilme, bu perspektiflere göre oluşan yeni hali zihinde canlandırabilme ve bu yeni hale uyum sağlayabilme becerisi olarak tanımlanabilen uzamsal yönelim becerisi, uzamsal becerilerin önemli bir bileşenidir. Bu bağlamda, bireylerin çevresine uyum sağlamasında önemli etkiye sahip uzamsal yönelim becerilerinin matematik derslerinde yapılan etkinliklerle geliştirilmesi son derece önemlidir. Bu çalışmayla, yedinci sınıf düzeyine yönelik çok küplü geometrik cisimler konusunun öğretiminde üç boyutlu dinamik geometri yazılımı Cabri 3D ile zenginleştirilmiş bir öğrenme ortamının öğrencilerin uzamsal yönelim becerileri üzerindeki etkilerinin belirlenmesi, yedinci sınıf öğrencilerinin uzamsal yönelim becerileriyle matematik başarıları ve geometri anlama seviyeleri arasındaki ilişkinin ortaya çıkarılması ve tasarlanan öğrenme ortamına yönelik öğretmen ve öğrencilerin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Yarı deneysel olarak tasarlanan çalışma 41 deney 45 kontrol grubu öğrencisiyle birlikte yürütülmüştür. Deney grubu çok küplü geometrik cisimlere yönelik dersleri bilgisayar laboratuvarında 3 boyutlu dinamik geometri yazılımı Cabri 3D kullanarak almışken, kontrol grubu geometri derslerini sınıf ortamında geleneksel yolla almıştır. 2 hafta süren uygulama öncesinde ve sonrasında öğrencilere uzamsal yönelim becerisi testi ve uygulama sonrasında van Hiele geometri anlama sınavı uygulanmıştır. Son testlerin bitiminden sonra, deney grubundan belirlenen 9 öğrenci ve uygulama öğretmeniyle görüşmeler yapılmıştır. Araştırma sonunda hem deney ve hem kontrol gruplarının uzamsal yönelim becerilerinde anlamlı artış olduğu görülmüştür. Deney ve kontrol gruplarının son testleri karşılaştırıldığında, deney grubu lehine anlamlı bir farklılık olduğu ortaya çıkmıştır. Öğretmen ve öğrencilerle yapılan görüşmelerden uygulama öğretmeninin ve öğrencilerin bilgisayar destekli öğretim materyaliyle zenginleştirilmiş öğrenme ortamıyla ilgili genellikle olumlu tutuma sahip oldukları, diğer geometri derslerinin de bu ortamda geçmesi hakkında olumlu görüş bildirmeleri bir diğer önemli sonuçtur. Araştırmanın sonuçları doğrultusunda öğretmenlerin derslerinde bilgisayar destekli öğrenme ortamlarından daha fazla faydalanması önerilmektedir.Anahtar Kelimeler: Uzamsal Yönelim Becerisi, Çok Küplü Geometrik Cisimler, ÜçBoyutlu Dinamik Geometri Yazılımı, Bilgisayar Destekli Öğrenme Ortamı. Spatial abilities that are important for everyday life also believed to have direct correlation with success in topic of geometry. Spatial orientation skill which is an important component of the spatial ability can be defined as; the ability to look at objects from different perspectives, imagining those objects in the new perspective and form and ability to work with the new placement. In this aspect it is important to nurture spatial abilities by practices in mathematics lessons.The purpose of this study is to present the impact of using Dynamic Geometry Software Cabri 3D on spatial abilities of the 7th grade student while teaching the geometry subject of multiple cubical objects. It is also aimed to investigate the correlation of spatial orientation skill, mathematics achievement and level of geometry understanding while reflecting the views of the teacher and students about the learning environment. In this study, quasi-experimental model was used. This quasi-experimental study includes 41 students in experiment group and 45 students as the control group. Experiment group have taken the multiple cubical objects geometry subject with the assistance of 3D Dynamic Geometry Software Cabri 3D for 2 weeks. Both experiment group and control group students have taken spatial orientation test before and after the implementation and van Hiele geometry understanding test only after the study. After the tests, 9 students were selected from the experiment group have been interviewed by the researcher. At the end of the study, significant increase of the subject knowledge was observed in both experiment and control groups. But when the final test scores of the experiment and control groups was compared; experiment group's result was faired higher. It was also found that both teachers and students have positive feedback on the computer based learning environment as the interviews with students and teachers suggested. As a result of the research it was recommended that computer based learning environments on this topic should be made more available or increased.Key Words: Spatial Orientation Ability, Multiple Cubical Geometrical Objects, ThreeDimensional Dynamic Geometry Software, Computer Based LearningEnvironment.
Collections