Güneş sistemi ve ötesi: Uzay Bilmecesi` ünitesi için bilişsel yük kuramı ilkelerine göre geliştirilen teknoloji destekli rehber materyallerin etkililiğinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı; ilköğretim 7. sınıf `Güneş Sistemi ve Ötesi: Uzay Bilmecesi` ünitesi için Bilişsel Yük Kuramı ilkelerine göre geliştirilen teknoloji destekli rehber materyaller ile yapılan öğretimin, öğrencilerin akademik başarılarına, bilişsel yüklenmelerine ve öğretimin verimliliğine etkilerini incelemektir. Çalışmada yarı deneysel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Asıl uygulama Ordu İli Ünye İlçesinde bulunan Anafarta İlköğretim Okulu'nun iki farklı şubesinde bulunan toplam 67 ilköğretim yedinci sınıf öğrencisi ve bir fen ve teknoloji öğretmeni ile birlikte yürütülmüştür. Çalışmada veri toplama aracı olarak; Başarı Testi, Hatırlama Testleri, Bilişsel Yük Ölçekleri ve Öğrenci Görüş Anketi kullanılmıştır. Başarı Testi hem grupların denkliğini belirlemek amacıyla ön test, hem de uygulamadan sonra son test olarak kullanılmıştır. Hatırlama Testleri ve Bilişsel Yük Ölçekleri her oturumda uygulanmıştır. Bunun yanında öğrenci görüş anketi, deney grubundaki öğrencilerin hem öğretim yazılımı hem de öğretim tasarımı hakkındaki görüşlerini belirlemede yararlanılmıştır. Nicel veriler; bağımsız t-testi, Mann-Whitney U testi, ANOVA, Kruskal-Wallis H testi kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmada, deney ve kontrol grubundaki uzman ve uzman olmayan öğrenciler arasındaki karşılaştırmada Bonferroni ve Mann-Whitney U testleri kullanılmıştır. Bilişsel Yük Kuramı ilkelerine göre geliştirilen rehber materyaller hakkındaki Öğrenci Görüş Anketi analizi ise betimleyici istatistik ile yapılmıştır.Deney grubunda uygulanan rehber materyallerin kontrol grubunda uygulanan mevcut öğretim materyali ile kıyaslandığında öğrencilerin akademik başarılarını artırmada anlamlı derecede etkili olduğu tespit edilmiştir (t(65) = -4,688; p<0.05). Bilişsel Yük Kuramı ilkelerine göre geliştirilen animasyonlar ile zenginleştirilmiş öğrenme ortamlarının öğrencilerin süreçte eğlenerek kalıcı ve anlamlı öğrenmelerine katkıda bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmada, deney grubundaki öğrencilerin kontrol grubundaki öğrencilere göre bilişsel olarak daha düşük yüklenmeleri sonucunda daha etkili öğrenme sağladıkları sonucuna varılmıştır. Çalışma yapılan önerilerle tamamlanmıştır.Anahtar Kelimeler:Güneş Sistemi ve Ötesi: Uzay Bilmecesi, Bilişsel Yük Kuramı, Bilişsel Yük, Öğretim Verimliliği, Animasyon The aim of this study is to investigate the effect of guide materials based on Cognitive Load Theory principles relate to `Solar System and Beyond: Space Puzzle` unit on 7th students' achievements, cognitive load and instructional efficiency. Semi-experimental researh design was used in this study. Main application is carried out with 67 grade 7 students and 1 science and technology teacher in Anafarta Elementary School in Ünye. Data are obtained with; .Achievement Test, Retention Tests, Cognitive Load Scales and Student Opinion Questionnaire. Achievement Test was used both as a pre test to determine the equivalency of the groups and post test after the application. Retention Tests and Cognitive Load Scales were implemented at each concept learning and sessions during the process. Besides, Student Opinion Questionnare was only used to elicit students' opinions in the experimental group regarding to both the animations and instructional design. The quantitative data analyzed with Independent t-test, Mann-Whitney U, ANOVA and Kruskall-Wallis H. Bonferroni and Mann-Whitnet U tests were used to compare the differences of expert and novice students enrolled in the experimenatl and control groups. Student Opinion Questionnare related to animations and instructional design prepared according to Cognitive Load Theory principles was analyzed by using descriptive statistics.It is determined that guided materials based on Cognitive Load Theory principles made significant meaningful effect on studnets' achievement compared with current instruction program (t(65) = -4.688; p<0.05). It was found that; learning environment enriched with animations developed Cognitive Load Theory principles provide the learning environment by having fun, permanent and meaningful learning. Compared to students in the control group, students in the experimental group learned with guide materials based on Cognitive Load Theory principles have lower cognitive load and it was concluded that they provide more effective learning. The study completed with further implications and suggestions to researchers.Keywords: Solar System and Beyond: Space Puzzle, Cognitive Load Theory, Cognitive Load, Instructional Efficiency, Animation
Collections