Matematik öğretmenlerinin yazılı sınavlara not vermelerini etkileyen faktörler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Eğitimin etkili ve başarılı kılınması ve eğitimde beklenilen sonuçlara ne ölçüde ulaşıldığının belirlenmesi açısından ölçme ve değerlendirmenin önemi farklı araştırmacılar tarafından dile getirilmektedir. MEB ölçme değerlendirmenin eğitim sistemimizin kontrol edilmesi ve geliştirilmesi gibi önemli işlevlerinin olduğunu vurgulamaktadır. Öğretimle ilgili kararların alınmasında eşleştirme, çoktan seçmeli, doğru/yanlış, boşluk doldurma ya da açık uçlu soruları içeren test, yazılı sınav gibi ölçme-değerlendirme araçları kullanılmakla birlikte öğretmenlerin en sık kullandığı araçlardan biri yazılı sınavlardır. Ayrıntılı cevap anahtarı hazırlansa dahi öğrencilerin verdikleri cevapların çeşitli olması ve puanlayıcıların farklı özelliklere odaklanması, puanlamada farklılıklar oluşturabilmektedir. Bu yüzden yazılı sınavlarda bir soruya verilen cevaba takdir edilen puan tartışma konusu olabilmektedir. Bu tespitlerden hareketle, özel durum çalışması yönteminin kullanıldığı bu araştırmada ortaokul matematik öğretmenlerinin yazılı sınavları değerlendirirken ortaya çıkan puanlama farklılıklarını doğuran faktörlerin ortaya konulması amaçlanmıştır. Çalışma resmi devlet okullarında görev yapan ve rastgele seçilen 11 öğretmen ile yürütülmüştür. Çalışma iki aşamadan oluşmaktadır: ilk aşamada öğretmenlerin deneyimlerinden, öğrenci ve veli görüşlerinden yola çıkılarak hazırlanan sorular yardımıyla öğretmenlerle yarı yapılandırılmış mülakatlar yürütülmüştür. Öğretmenlere başarılı/ başarısız öğrenci, sınıf seviyesi, yazı sitili, kağıt düzeni vb. faktörlerin verdikleri notu etkileyip etkilemediği sorulmuştur. İkinci aşamada ise ilk olarak uzman görüşü alınarak hazırlanan sorular 6, 7, 8. sınıf öğrencilerine uygulanmış ve ardından elde edilen sınav kağıtları incelenerek amaca hizmet edeceği düşünülen öğrenci cevapları seçilmiş ve öğretmenlerle bu cevaplar eşliğinde klinik mülakatlar yapılmıştır. Verilerin analizi sonucunda öğretmenlerin aynı cevaba farklı puanlar verdikleri; bazı öğretmenlerin çözüm sürecine odaklandıkları bazılarının da sonucu yeterli gördükleri, kağıt düzeni ve öğrenci başarısı gibi faktörlerin de verilen puanı etkilediği ortaya çıkmıştır. Ayrıca öğretmenlerin bazı öğrenci cevaplarını puanlamada zorlandıkları görülmüştür. Elde edilen bulgular öğretmenlere ölçme değerlendirme ile ilgili uygulamaya dönük hizmet içi eğitimlerin gerekliliğini ortaya koymuştur. The importance of assessment and evaluation to render education's effectiveness and success and to determine to what to extent education reaches its expected results is uttered by many researchers. The Ministry of National Education (MEB) emphasizes that assessment and evaluation has significant functions like controlling and developing the education system. While making decisions about education, assessment and evaluation tools like tests and written exams which includes match, multiple choice questions, true/false , fill the gaps and open ended questions are used but mostly used tool by teachers is written exams. Even you prepare a detailed answer key, the variety of students' answers and different focus points can lead differences in grading.From this point of view, in this study in which the special case is used, it is aimed to present the factors that cause grading differences while evaluating the written exams done by secondary school Maths' teachers. This study was carried out by 11 teachers who are arbitrary and work in state schools. This study consists of 2 stages. The first stage was carried out with interviews which were semi-formed with questions prepared with the help of experiences of teachers and students' and parents' views. Teachers were asked if factors like successful-unsuccessful students, class level, writing style or paper layout affect their grading. In the second stage, firstly questions prepared by experts were applied to 6th, 7th, 8th grades and then papers were examined and students' answers which serve a purpose were chosen and clinical interviews were made with the teachers in company with these answers. After the analysis of the data, it is seen that teachers grades the same answers differently, some teachers focuses on resolution process, some teachers finds the results adequate, and also paper layout and students' success affect the given marks. It is also seen that some teachers find it hard to grade same answers. It is revealed that according to acquired data it is necessary to provide teachers with performance oriented in survive training on assessment and evaluation.
Collections