Görsel sanatlar dersinin yaratıcı düşünme becerisine katkısının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, ülkemizde değişen eğitim programları sonucunda önem kazanan yaratıcı düşünme becerisinin Görsel Sanatlar dersine ne ölçüde katkıda bulunduğunu belirlemektir. Çalışmada lise 9., 10., 11. ve 12. sınıfta görev yapan Görsel Sanatlar dersi öğretmenlerinin Görsel Sanatlar dersinde yaratıcı düşünme becerisinin kazandırılmasına yönelik uyguladıkları etkinlikler çeşitli değişkenlere bağlı olarak incelenmiştir.Bu araştırmada nitel ve nicel araştırma yöntemleri karma olarak kullanılmıştır. Araştırma 2014 - 2015 eğitim öğretim yılında Trabzon İl ve ilçelerinde görev alan lise 9., 10., 11. ve 12. Sınıf Görsel Sanatlar dersi öğretmenleriyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın amacı doğrultusunda anket formu geliştirilerek, 53 Görsel Sanatlar dersi öğretmenine uygulanmıştır. Araştırma kapsamında yarı yapılandırılmış mülakat formu geliştirilmiş ve 19 Görsel Sanatlar dersi öğretmenine uygulanmıştır. Görsel Sanatlar dersi programında yer alan yaratıcı düşünmeye yönelik kazanımların öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerine etkisinin belirlenmesine yönelik anket ve mülakat formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen nicel verilerin analizinde SPSS 16.0 paket programı kullanılmış, analizlerde Mann Whitney U Testi ve Kruskal Wallis Testi kullanılmıştır. Mülakat yoluyla elde edilen veriler ise betimsel analiz, sürekli karşılaştırmalı analiz metodu ile analiz edilmiştir.Araştırmanın sonucuna göre Görsel Sanatlar Dersi Programı'nda yer alan yaratıcı düşünmeye yönelik kazanımların öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerine katkısı öğretmenlerin cinsiyetlerine, mesleki kıdemlerine, görev yaptıkları lise türüne, hizmet içi eğitim alıp almadıklarına ve bununla beraber kendilerine ait veya çalıştıkları bir atölyenin olup olmadığına bakılarak tespit edilmeye çalışılmış ve istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın çıkmadığı görülmüştür. Araştırmada öğretmenlerin yaratıcı düşünme becerilerini kazandırmak için öğrencilerin yaratıcı çözümler bulmalarını sağladıkları, öğrencilerin kendilerini daha rahat ifade etmelerini sağlamak için ise gereken ortamları oluşturmaya çalıştıkları dile getirilmiştir. Yaratıcı düşünmenin ortaya çıkabilmesi için öğretmenlerin dersi sevdirmesi gerektiğini ve olumsuz eleştiri yapılmaması gerektiğini, aktif öğrenme yöntemlerini kullandıklarını ve yaratıcılığı geliştirmeye yönelik yapılan etkinliklerden en çok paragraf vererek veya hikaye yazdırarak resim yaptırma yöntemi olduğunu ifade etmişlerdir. Öğretmenler önerilen etkinlikleri yaratıcı bulduklarını fakat zaman yetersizliğinden dolayı bu etkinlikleri yapamadıklarını, Görsel Sanatlar dersi ile ilgili kaynakların yetersiz olduğunu, okul imkanlarının kısıtlı olması, araç gereç ve materyallerin yeterli olmadığını dile getirmişlerdir. Araştırmada ayrıca sanata değer verilmediğinden dolayı öğrencilerin Görsel Sanatlar dersine sıcak bakmadıkları bulgularına ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Yaratıcı Düşünme, Kazanım, Görsel Sanatlar Dersi, Sanat Eğitimi, Öğretmen Görüşleri The aim of this study visual arts in our country, the importance of creative thinking skills gained as a result of changing education programs to determine to what extent it contributes to the course. In this study, high school 9th, 10th, 11th, 12th Visual Arts course teachers working in the classroom applied for the Visual Arts events in the course gain creative thinking skills depending on different variables were examined. Qualitative and quantitative research methods were used in this research are mixed. Research 2014-2015 academic year in Trabzon and school district involved in the 9th, 10th, 11th, 12th grade was conducted with visual arts teachers. For the purpose of developing a questionnaire survey was administered to 53 Visual Arts teachers. Within this research, semi-structured interview form was developed and interviews were conducted with 19 units Visual Arts teachers. Visual Arts course program in the questionnaire and interview form for the determination of the effect of acquisitions for creative thinking to students' creative thinking skills are used. In the analysis of quantitative data obtained in this study used SPSS 16.0 software package, Mann-Whitney U test and Kruskal-Wallis test was used in the analysis. The data obtained by interview descriptive analysis, analyzed by constant comparative analysis method. According to the results of the research of the gains for creative thinking in the GSDP'n students 'creative thinking skills to contribute to teachers' gender, their seniority, the high schools they worked, they receive in-service training and that whether there however, their own or is a studio they work and statistically significant Differences were seen leaving. To gain the creative thinking skills of teachers in their research provides students find creative solutions, students have stated that they try to find the necessary environment to enable them to express themselves comfortable. The teacher to emerge creative thinking courses that should and should not be done negative criticism of love, they use active learning and creativity, giving most paragraphs of the activities carried out to improve or story stated that the method of taking prints pictures. Recommended activities they do these activities because of the creative they found, but lack of time, Visual Arts are courses with that failure of relevant resources, and most also lack of time is one of the problems and that the constraints of school facilities, the equipment and materials is not enough and that they are faced with many questions They bring. Also not given value to art students have been achieved in the study and therefore the Visual Arts course not finding the hot look.Keywords: Creative Thinking, Gain, Visual Arts Course, Arts Education, Teachers'Opinions
Collections