Üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım alma tutumlarının bağlanma stilleri, kişilik özellikleri ve bazı sosyo demografik değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım alma tutumlarını etkileyen pek çok değişken bulunmaktadır. Bu araştırmanın temel amacı, üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım alma tutumlarını bağlanma stilleri, kişilik özellikleri ve bazı sosyo demografik değişkenler açısından incelemektir. Çalışmada, `cinsiyet, öğrenim görülen fakülte, sınıf düzeyi, kalınan yer ve sosyo-ekonomik düzey` sosyo demografik değişkenler olarak belirlenmiştir.Araştırma grubu, 2015-2016 eğitim öğretim yılında Karadeniz Teknik Üniversitesi'nde okuyan 441 kız, 320 erkek olmak üzere 786 öğrenciden oluşmaktadır. 25 öğrenci ise cinsiyete dayalı bir bildirimde bulunmamıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında, Türküm (2004) tarafından geliştirilen `Psikolojik Yardım Almaya İlişkin Tutum Ölçeği-K (PYTÖ-K)`, Griffin ve Bartholomew (1994) tarafından geliştirilen, Türkçe'ye uyarlaması Sümer ve Güngör (1999) tarafından yapılan `İlişki Ölçekleri Anketi (İÖA)` ve Bacanlı, İlhan ve Aslan (2009) tarafından geliştirilen `Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi (SDKT)` kullanılmıştır. Öğrencilerin demografik özellikleri ile ilgili bilgileri elde etmek için araştırmacı tarafından hazırlanan `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde SPSS 22.0 programı kullanılmış olup, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı Tekniği, çoklu doğrusal regresyon analizi tekniği, bağımsız grup t testi, tek yönlü varyans analizi tekniğinden yararlanılmıştır.Araştırma sonucunda psikolojik yardım alma tutumunun bağlanma stillerinden güvenli bağlanma stili ile pozitif; saplantılı bağlanma stili ile negatif yönde anlamlı bir ilişkisi olduğu bulunmuştur. Psikolojik yardım alma tutumu ile kişilik özelliklerinden dışa dönüklük, açıklık, yumuşak başlılık ve sorumluluk özellikleri arasında da pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu bulgulanmıştır. Ayrıca, psikolojik yardım alma tutumunun cinsiyete, öğrenim görülen fakülteye, sınıf düzeyine ve kalınan yere göre anlamlı bir fark gösterdiği; sosyo-ekonomik düzeye göre farklılık göstermediği ortaya çıkmıştır. Sonuçlar literatür bulgularıyla tartışılmış ve öneriler sunulmuştur. There are a lot of possible causes to determine attitudes toward seeking psychological help among university students. The main purpose of the present study is to examine the university students' attitudes toward seeking psychological help according to attachment styles, personality traits and some socio demographic variables. As socio demographic variables, `gender, type of faculty, class differences, residence, socio-economic level` were investigated.The study group consisted of 786 students (441 females and 320 males) studying at Karadeniz Technical University in 2015-2016 academic year. 25 undergraduates didn't choice about gender. The data were collected with `The Scale of Attitudes Toward Seeking Psychological Help-K'' developed by Türküm (2004), `Relationship Scales Questionnaire` developed by Griffin ve Bartholomew (1994) and adapted into Turkish by Sümer and Güngör (1999), `Adjective Based Personality Scale` developed by Bacanlı, İlhan ve Aslan (2009) are used. `Personal Information Form'' prepared by the researcher is used to get information about demographic characteristics of undergraduates. For the data analysis, SPSS 22.0 was used and the Pearson Product-Moment Correlation Co- efficient, Multiple Linear Regression, Independent t test and One Way ANOVA analysis techniques were applied.The results indicated that a significant relationship was found between university students' attitudes toward seeking psychological help and secure attachment style in positive way; preoccupied attachment style in the negative way. And the results of the data analysis showed that there is a statistically significant positive correlation between attitudes toward seeking psychological help and extroversion, agreeableness, conscientiousness and openness personality traits. Furthermore, attitudes toward seeking psychological help was differentiated according to the type of faculty, grades and residence but there was not a significant difference based on the socio-economic level. The results discussed in context of literature and suggestions were provided.
Collections