Meslek yüksekokulu öğrencilerinin bilgisayar destekli ortamda `limit-süreklilik` konusundaki öğrenmelerinin SOLO taksonomisine göre değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günlük yaşamımızın bir parçası olan eğitimin amacı sadece bilen değil, öğrenen, eleştirel düşünen, sorgulayan, yenilik getiren ve yeniliklere ayak uyduran bireyler yetiştirmektir. Buna paralel olarak matematik eğitimi de bireylerin soyut düşünme becerilerini geliştirerek gerçek yaşama hazırlamayı amaçlamaktadır. Ancak sadece ezbere bilgiye odaklanan bir matematik eğitimi ile bu amaca ulaşmanın oldukça zor olduğu görülmektedir. Üniversitelerimizin meslek yüksekokullarında geleneksel olarak yürütülen genel matematik öğretimi sürecinde kavramsal öğrenmeye ve derinlemesine akıl yürütmeye gereken özen gösterilmemektedir. Bu durum matematiğin soyut kavramlarına ilişkin kavramsal anlama boyutunun ihmal edilmesine ve MYO öğrencilerinde ezbere bilgi birikimine neden olmaktadır. Bu doğrultuda limit-süreklilik gibi anlaşılması güç soyut matematiksel kavramların öğretimi sırasında somutlaştırılması ve öğrencilerin soyut düşünme becerilerinin geliştirilmesi gerekliliği ortaya çıkmaktadır.Bu çalışmada MYO öğrencilerinin bir BCS yazılımının kullanıldığı ortamda limit-süreklilik konusunu nasıl öğrendiklerini anlamak amaçlanmıştır. Araştırmacı öğretmen yöntemiyle yürütülen bu çalışmada MYO öğrencilerinin gözlenen öğrenme çıktıları değerlendirilirken ve yorumlanırken SOLO taksonomisi tercih edilmiştir. Çalışma meslek yüksekokulunda Bilgisayar Teknolojileri Programı'nda öğrenim gören 32 ön lisans öğrencisi ile yürütülmüştür. Araştırma süresince uygulanan çalışma yaprakları (bu çalışma yapraklarındaki öğrenci notları), öğrencilerin bilgisayar ekran çıktıları (Derive yazılımı üzerinde yaptıkları çalışmalar), gözlemler, gözlemler esnasında araştırmacı öğretmenin tuttuğu notlar ve öğrencilerle gerçekleştirdiği diyaloglar bu çalışmanın veri kaynaklarını oluşturmuştur. SOLO taksonomisinin kullanılmış olması nedeniyle belirlenen araştırma problemine cevap aranırken MYO öğrencilerinin her bir kazanıma ilişkin öğrenme çıktılarının SOLO taksonomisinin hangi seviyesine karşılık geldiği hakkında detaylı bilgi verilmiştir.Araştırmaya ait bulgular, SOLO taksonomisi ile değerlendirilen MYO öğrenci cevaplarının çoğunun limit-süreklilik konusuna ilişkin ilişkilendirilmiş yapı seviyesi altında yer aldığını göstermiştir. Bu durum sahip oldukları bilgi ve becerileri tutarlı bir yapı içinde bütünleştiremedikleri anlamına gelmektedir. Ancak BCS yazılımı kullanılan öğrenme ortamı MYO öğrenci cevaplarını hedeflenen öğrenme seviyesine ulaştırmamış olsa da cevapların genel bilgiyi yorumlayabilecek seviyeye gelişim göstermesine katkı sağlamıştır. Bu sonuçlar ışığında MYO öğrencilerinin seviyesi dikkate alınarak matematiğin soyut kavramlarının öğretiminde BCS yazılımları gibi dinamik görsellerden, görsel öğeleri ve sözel iletişimi destekleyen etkinliklerden faydalanılması önerilmektedir. Bununla birlikte yükseköğretimden önce ortaöğretim kademesinde de öğrencilerin soyut düşünme becerilerini geliştirmeye yardımcı olan BCS yazılımı gibi yazılımların kullanımı ile ilgili bir dersin okutulması önerilebilir.Anahtar Kelimeler: Meslek Yüksekokulu Öğrencileri, Limit-Süreklilik Kavramı, SOLO Taksonomisi, Bilgisayar Destekli Matematik Öğretimi. As a part of our daily lives the purpose of the education is to educate people for learning, thinking critically, criticizing, creating and adopting new thinkings rather than just rote learning. In this respect, mathematics education aims to help individuals become ready to real life by improving their abstract thinking skills. However, it is difficult to reach this aim through traditional teaching providing rote learning. Throughout the implementation of traditional mathematics teaching at Vocational High Shools (VSH) of our universities does not draw on conceptual mathematics learning and analitical reasoning. This situation causes to ignore conceptual understanding of abstract concepts and yield rote learning at VHSs. In order to solve this problem we need to use effective teaching methods and tools to make, difficult and abstract mathematical concepts such as limit and continuity, easy to learn for VHS students.In the present study, it was aimed to examine learning of VHS students about limit and continuity within an environment supported by BCS software. The structure of observed learning outcomes of the students were evaluated and interpreted by SOLO taxonomy through an action research process. The study was conducted to 32 students enrolled in the program of Computer Technologies in VHS. The data were collected through worksheets completed by students, students' computer screen outputs of Derive, observations, teacher field notes through observations and student talks. In order to find the answers of research problem so SOLO taxonomy were used. The detailed information about each learning outcomes of VHS students were compared with SOLO taxonomy levels.It was observed that the answers of the students evaluated by SOLO taxonomy were lower than the structure related to limit-continuity concept. This means that they could not make connection between their knowledge and skills in a coherent structure. Although the BCS software could not help students to reach the expected learning levels, it could help them about improwing themselves to interpret the general knowledge about limit and continuity. In light of these findings, it can be suggested that the activities encoraging dynamic visualizations such as BCS softwares, representations and oral communication should be benefited from considering the levels of VHS students. In addition, there might be a course about the usage of softwares such as BCS in order to develop abstract thinking skills in high schools before university programs.Keywords: VHS Students, Limit-Continuity Concept, SOLO Taxonomy, Computer Assisted Mathematics Learning.
Collections