Tarih uygulama öğretmenlerinin kullandıkları öğretim stratejilerinin değerlendirilmesi: Tarih öğretmen adaylarının görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Öğretim strateji yöntem ve teknik bilgisi eğitim durumlarının düzenlenmesindeki temel unsurlar arasındadır. Nitelikli öğrenmelerin meydana gelebilmesi için öğretmenlerin bu unsurlarla ilgili bilgi ve beceriye sahip olması gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı; tarih öğretiminde tarih uygulama öğretmenlerinin kullandıkları öğretim stratejilerinin değerlendirilmesidir. Bu amaçla 2014-2015 eğitim öğretim yılında Karadeniz Teknik Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi Tarih Eğitimi pedagojik formasyon sertifika programına devam eden 123 öğretmen adayının uygulama öğretmenleri hakkındaki görüşlerinden yararlanılmıştır. Bu şekilde uygulama öğretmenlerinin Sunuş, Buluş ve Araştırma İnceleme yoluyla öğretim stratejileri hakkında bilgi ve uygulama düzeylerini, bu stratejileri uygularken karşılaştıkları güçlüklerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.Nitel bir anlayışa dayanan ve Özel Durum Çalışması olan bu araştırmada veriler açık-uçlu anket ve yarı yapılandırılmış mülakatlar yoluyla elde edilmiştir. Açık-uçlu anketler 123 öğretmen adayının tamamına uygulanırken, yarı yapılandırılmış mülakat formu 19 öğretmen adayıyla gerçekleştirilirmiştir. Açık-uçlu anket ve yarı-yapılandırılmış mülakat formundan elde edilen veriler NVivo 10 nitel veri analizi yoluyla çözümlenmiştir. Araştırma kapsamında oluşturulan veri setinin analizinde frekans ve yüzde, betimsel istatistik göstergeleri olarak kullanılmıştır.Araştırmadan elde edilen veriler ışığında tarih uygulama öğretmenlerinin sunuş buluş ve araştırma-inceleme yoluyla öğretim stratejisi hakkında bilgi düzeylerinin yeterli olmadığı görülmüştür. Bu temel öğretim stratejilerine yönelik tarih uygulama öğretmenlerinin tutumlarının genel anlamda olumlu yönde olduğu, fakat uygulama düzeylerinin yeterli olmadığı, bu öğretim stratejilerini uygularken sınıf yönetiminde zorlanma vb. çok sayıda güçlükle karşılaştıkları sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca sunuş yoluyla öğretim stratejisi kullanımının öğrencilerde kalıcı öğrenmelerin gerçekleştirilmesinde herhangi bir değişiklik yapmadığı ancak buluş ve araştırma-inceleme yoluyla öğretim stratejisi kullanımının öğrenciler üzerinde kalıcı öğrenmelerin gerçekleştirilmesinde olumlu yönde değişiklikler yaptığı sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Tarih Eğitimi, Tarih Uygulama Öğretmeni, Tarih Öğretmen Adayı, Sunuş Buluş ve Araştırma-İnceleme Yoluyla Öğretim Stratejisi. Knowledge of teaching strategies, methods and techniques in education are the basic elements of education process. Qualified teachers should have knowledge and skills about the above elements. The purpose of this study is to evaluate teaching strategies used by experienced history teachers in teaching practice schools in the eyes of 123 history student teachers. With this in mind, views of history student teachers of Karadeniz Technical University of Faith Faculty of Education were gathered in the 2014-2015 academic year. The study illuminated knowledge and skills of experienced history teachers about teaching strategies of presentation, discovery, research and analysis. Besides this, problems encountered by experienced history teachers in the implementation of teaching strategies were also illuminated by this study. This research is based on qualitative approach in this study and open-ended questionnaires and semi-structured interviews were the main data collection tools. Open-ended questionnaires were administered to 123 teachers and semi-structured interviews were carried out with 19 teachers. The obtained data were analyzed by 10 NVivo qualitative data analysis. The frequency and percentage analysis of the data sets created within the scope of the research, descriptive statistics were used as indicators.In the light of the data, it seems that experienced history teachers in teaching practice schools do not have enough skills and experience regarding how to implement teaching strategies of presentation, discovery, research and analysis. Although experienced history teachers have positive views about these strategies and believe that they should these strategies, they encountered problems about classroom management and other issues etc. Besides this, research indicates that teaching strategy of presentation implemented by experienced history teachers does not support permanent learning. Furthermore, teaching strategies of discovery, research and analysis in history classrooms had positive impact on permanent learning of students in the eyes of history student teachers. Key Words: History education, Experienced History Teacher, History Student Teachers, Teaching Strategies of Ppresentation, Discovery, Research and Analysis.
Collections