İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıklarının belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı; ilkokul 4. Sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıklarını belirlemektir. Araştırma, karma yöntemin gömülü (içeyerleşik) araştırma desenine dayanmaktadır. Nicel araştırmaya dayanan ilk kısma, Trabzon ili, Maçka İlçesinde bulunan beş ilkokulda 4. Sınıfta okuyan 243 öğrenci katılmıştır. Bu öğrencilerin amaçlı örneklem yoluyla seçilen 15 velisinin ve 15 öğretmeninin katıldığı, görüşmelere dayanan nitel yöntem ile de nicel bulgular açıklanmaya çalışılmıştır. Bu çalışmada veri toplama aracı olarak nicel kısımda 25 sorudan oluşan anket, nitel kısımda ise, nitel araştırma metotları içerisinde sıkça kullanılan yarı yapılandırılmış görüşme ve görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada, öğrencilerin demografik özellikleri (yerleşim yeri, cinsiyet, anne baba okuma sıklığı, gelir düzeyi, öğrencilerin bilgisayar ve internette geçirdikleri süre), öğrencilerin kitap okuma alışkanlıkları profillerinin düzeyleri (düzenli kitap okuma alışkanlığı, ders kitabı dışında kitap okuma sıklığı, son 1 yılda ders kitabı dışında okudukları kitap sayısı, öğrencilerin anne veya babalarının kitap okuma alışkanlığı), öğrencilerin okuma tercihleri (okudukları kitap türü, okudukları kitapların konuları, kitap seçerken dikkat ettikleri özellikler, kitaptan başka okudukları yayınlar), öğrencilerin ders kitapları dışında okuma kitaplarına ulaşma durumları ve kütüphane kullanma amaçları, öğrencilerin kitap okumalarını olumsuz etkileyen faktörler (ev işleri, ödevlerin çokluğu, kitap fiyatlarının pahalı olması, televizyon, evde çalışma ortamının olmaması, arkadaşlarıyla görüşmek) belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin öğretmenlerinin ve velilerinin okuma alışkanlıklarıyla ilgili görüşlerinin neler olduğu belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda elde edilen veriler SPSS 23.0 programı ile analiz edilmiş, analiz sonuçları frekans ve yüzde olarak gösterilmiştir. Araştırmanın nitel boyutunda; 7 öğretmenden yarı yapılandırılmış görüşme, 8 öğretmen ve 15 veliden görüşme formu yoluyla elde edilen veriler betimsel analizle analiz edilmiştir. Verilerin sunumunda bu gruplamalara yönelik temsili örnekler verilmiştir. Çalışma sonunda, ilkokul öğrencilerinin düzenli kitap okuduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğrencilerin ders dışı kitap okuma sıklıklarına bakıldığında her gün düzenli okudukları görülmüştür. Öğrencilerin okumayı sevmesinde de okuma saatinin etkili olduğu görülmüştür. Öğrencilerin ders kitabı dışında 10 ve daha az sayıda kitaplarının olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin, son bir yılda ders kitapları dışında okudukları kitap sayılarının 6-10 arasında olduğu görülmüştür. Anne-babalarının ara sıra okuduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin kitap türü olarak en çok hikayeyi, konu olarak da macera konulu kitaplarını tercih ettikleri görülmüştür. Öğrencilerin kitapları seçerken en çok konusuna dikkat ettikleri, kitap dışında en çok dergi okumayı tercih ettikleri, okuyacakları kitapları anne ve babalarıyla aldıkları, kütüphaneyi hikaye ve roman almak için kullandıkları tespit edilmiştir. Öğrencilerin okumalarına televizyonun engel olduğu ortaya çıkmıştır. Öğretmenlere göre öğrencilerin okumayı sevmesinde okuma saatinin etkili olduğu belirlenmiştir. Öğretmen ve velilere göre de öğrenciler kitaplarda en çok hikaye türünü tercih etmektedir. Öğretmenler, sınıflarında kitaplık olduğunu, kitaplıktaki kitapları kendilerinin aldığını ifade etmişlerdir. Veliler de evlerinde kitaplık olduğunu, buradaki kitapları kendilerinin aldığını ifade etmişlerdir. Öğretmenler okullarında kütüphane olduğunu fakat yeteri sıklıkta kullanmadıklarını ifade ederken, veliler bulundukları yerde kütüphane olmadığını ve kütüphaneyi kullanmadıklarını ifade etmişlerdir. Öğretmenler, öğrencilerinin okumayı sevmemesine neden olarak ailelerinin model olmamasını göstermişlerdir. The purpose of this study is to determine reading habits of primary school 4th grade students.The research is based on embedded (built-in) research design of mixed method. 243 fourth grade students who are in the five primary school in Maçka district of Trabzon province participated in the first part which is based on quantitative research. 15 parents and 15 teachers selected through sampling of the purpose of these students participated in the interviews based on qualitative methods with the quantitative findings are discussed. In this study as a data collection tool a questionnaire of 25 questions in the quantitative section, the qualitative part in the qualitative research methods used in semi-structured interview and the interview form was used. In the survey, students demographics (location, gender, frequency of reading parents income level students of computer and their time on the Internet), the book profiles the levels of students reading habits (the habit of reading a regular book, the frequency of reading books outside of the textbook, the number of books read outside of school textbooks in the last 1 year they have students the habit of reading their mother or their father's books), the reading preferences of students (they read the type of books they have read books topics book features to consider when choosing a book they read publications) reaching students beyond textbooks and reading books in their free time students status of students using the library the purpose of the most factors were determined. Also, students'views about the reading habits of their teachers and parents were tried to be understood. In the quantitative size of the study datas were analysed with SPSS software and the analysis obtained as a result of the survey performed in frequency and percentage analysis, the qualitative dimension of the study with 7 teachers in semi-structured interview technique,the data obtained through the interview form from 8 teachers and15 parents were analyzed by descriptive analysis. In the provision of the data representative examples are given for this group. At the end of the study, it was inferred that primary school students read book regularly. Also viewed in terms of the frequency of students reading the book, it seems that they read book regularly every day. Reading time is found to be effective in that students love reading. It was determined that students have less than 10 books outside of the textbook. In addition, it has been seen that outside of textbooks, students read 6-10 book in the last year.It was inferred that their parents read sometimes. Students prefer story books as a type and adventure books as subject. Students pays attention to the topic the most while choosing the books. It has been seen that students prefer the magazines the most out of the books. The students'parents buy the books that they will read. Students use the library to get the story and the novel. Television has emerged as an obstacle to students reading. According to the teachers, reading time is found to be effective in the students'love reading. According to teachers and parents, students prefer the type of story the most in the books.Teachers stated that there was library in their classroom and they bought the books in the library themselves.Parents stated that there was library at their home and they bought the books in there themselves. While teachers stated that there has been library in their school but they don't use it enough, parents stated that there hasn't been a library where they are and that they don't use the library. Teachers have shown the lack of a model family as a cause to students'not love reading.
Collections