Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin, problem çözme becerileri karar verme stilleri ve örgütsel bağlılık düzeyleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma; beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin problem çözme becerileri, karar verme stilleri ve örgütsel bağlılık düzeylerinin bazı değişkenler açısından farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymak ve problem çözme becerileri, karar verme stilleri ve örgütsel bağlılık düzeyleri arasında bir ilişkinin olup olmadığını belirlemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden betimsel yöntem kullanılmıştır. Araştırma grubunu Giresun il ve ilçe merkezinde çalışan 53'ü kadın, 123'ü erkek ve yaş ortalamaları 31,8±3,43 olan 176 beden eğitimi ve spor öğretmeni meydana getirmektedir. Veri toplama aracı olarak ''Problem Çözme Envanteri'', ''Melbourne Karar Verme Ölçeği'', ''Örgütsel Bağlılık Ölçeği'' ve beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin kişisel özelliklerini belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen ''Kişisel Bilgi Formu'' kullanılmıştır. Ölçümlerin, normal dağılım gösterip göstermediğini saptamak için tek örneklem Kolmogorov Smirnov Testi uygulanmıştır. Normal dağılımlar için T Testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), testi gruplar arası farkı belirleyebilmek için de Tukey Testi kullanılmıştır. Normal olmayan dağılımlar için Kruskal Wallis-H, Mann Whitney-U testi kullanılmıştır. Bağımlı değişkenler arasındaki ilişkiyi tespit etmek için de korelasyon analizi uygulanmıştır. Normal olmayan dağılım için Spearman, normal dağılım için Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon analizi yapılmıştır.Araştırmaya katılan öğretmenlerin problem çözme becerilerinin düşük düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin karar vermede öz saygı düzeylerinin yüksek olduğu, dikkatli karar verme düzeyinin yüksek olduğu, kaçıngan, erteleyici ve panik karar verme düzeylerinin ise düşük olduğu ve örgütsel bağlılık toplam düzeyi ve alt boyutlarının orta düzeyde olduğu saptanmıştır. Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin problem çözme, karar verme stilleri ve örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin spearman dağılımına göre alt boyutlar arasında negatif ve pozitif bir ilişkinin olduğu ve pearson momentler çarpımı korelasyon dağılımına göre de alt boyutlar arasında negatif yönde bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. Kişisel özelliklere göre problem çözme becerisi, karar verme stilleri ve örgütsel bağlılık düzeyleri bazı değişkenlere göre istatiksel anlamda farklılık gösterirken bazılarında istatiksel anlamda farklılık görülmemiştir. The study was done with the aim of setting whether the levels of the Physical education and sports teachers' problem-solving skills, making decision styles and organizational commitment differ according to the different variables and whether arguments are a relation between their problem-solving skills, decision making styles and organizational commitment levels. Descriptive method, one of the quantitative research methods, was seized as research model. Research group consists of totally 176 physical education and sports teachers, their averages of age 31,8±3,43, 53 women and 123 men, who work at Giresun province and its district center. ''Problem Solving Inventory'', ''Melbourne Decision Making Style'', ''Organizational Commitment Scale'' and were used for data gathering device and ''Personal Information Form'' was used for deciding personal characteristics of physical education and sport teachers which was developed by researcher. The unique sample Kolmogorov Smirnov Test was used in order to determine whether measuring is suitable for normal dispersion. T test and one way variance analysis test (ANOVA) were used for normal dispersions and Tukey Test was used for determine the differences between groups. Kruskal Wallis-H and Whitney-U Test were used for non normal dispersions. Correlation analysis was used in order to determine the relation between three scales. Spearman was done for non normal (non-parametric) dispersions and Pearson Product-Moment Correlation was done normal (parametric) dispersions.It is determined that teachers, participated in the search, have low-level problem-solving skills and they have high levels of self-esteem in decision making and careful decision making styles. While they have low levels of avoidant, postponer and panic decision making; their organizational commitment levels are in mid-level. It is also confirmed that physical education and sport teachers have negative and positive association between sub-dimensions according to the relation spearman distribution between problem solving, decision making styles and organizational commitment levels, and negative relation between sub-dimensions according to pearson moments multiplication and correlation distribution. In terms of personality features, while there is a meaningful difference either in problem solving skills or decision making and organizational commitment levels, there isn't meaningful difference on some of them.
Collections