Bilim ve sanat merkezlerinde görev yapan müzik öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Eğitimin her kademesinde bireysel farklılıklara sahip öğrencilerin bulunduğu bilinen bir gerçektir. Öğrenciler genetik yapı, hazır bulunuşluk, ilgi, zekâ türleri, öğrenme stilleri ve yetenekleri gibi birçok açıdan birbirlerinden farklılık gösterirler. Bu farklılıklar öğrencilerde özel eğitime ihtiyaç duyulmasına neden olabilmektedir. Özel eğitim kapsamında birçok engel gruplarındaki öğrencilere eğitim öğretim olanakları tanındığı gibi özel yetenekli öğrenciler de bu kapsamda ele alınabilir. Özellikle özel yetenekli öğrenciler diğer akranlarından farklılık gösterdikleri için bu öğrencilerin eğitimi içinde özel uygulamalar yapılmaktadır. Dünya'da olduğu gibi Türkiye' de de bu öğrencilerin eğitiminin daha etkin ortamlarda yürütülmesi için Bilim ve Sanat Merkezleri (BİLSEM) kurulmuştur. BİLSEM' lerin temel amacı özel yetenekli öğrencilere formal eğitimlerinin yanında kendi ilgi, yetenek ve kabiliyetleri doğrultusunda ek eğitimler sunmaktır. Bu kurumlarda, özellikle bilim ve sanat alanında diğer öğrencilere göre farklılıkları tespit edilen bireylere standart müfredatın dışında kişiye özgü yöntem ve tekniklerle yeteneklerini geliştirmeye yönelik öğretim faaliyetleri yürütülmektedir. Bu nedenle bu okullarda görev yapan öğretmenlere önemli roller düşmektedir. Standart bir müfredatı bulunmayan BİLSEM'lerde görev yapan öğretmenlerin daha yaratıcı ve öğretimi farklılaştırabilen öğretim yöntem ve tekniklerinden yararlanabilmesi beklenmektedir. Ancak her kurumda olduğu gibi bu kurumlarda görev yapan öğretmenlerin de çeşitli sorunlarla karşılaşacakları muhtemeldir. Bu kapsamda bu araştırma, BİLSEM'lerde öğrenim gören öğrencilere eğitim veren müzik öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunları tespit etmeyi ve bu sorunlara getirilen çözüm önerilerini öğretmen görüşleri açısından incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada ayrıca müzik öğretmelerinin eğitim faaliyetlerini nasıl yürüttükleri, mevzuat, aile, öğrenci, zaman, alt yapı, diğer öğretmenlerle işbirliği gibi çeşitli faktörler açısından karşılaştıkları sorunlar derinlemesine incelenmeye çalışılmıştır.Çalışmada nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Araştırma, 2014-2015 eğitim öğretim yılında BİLSEM'lerde görev yapmakta olan ve çalışmaya gönüllülük esasına göre katılan 25 müzik öğretmeni ile yürütülmüştür. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilmiş yarı yapılandırılmış mülakat formu kullanılmıştır. Elde edilen nitel veriler temel düzey ve içerik analizi tekniklerine tabi tutularak analiz edilmiştir.Araştırmanın sonucunda katılımcı BİLSEM öğretmenlerinin çalıştıkları kurumlarda, bahsedilen değişkenler açısından pek çok sorunla karşı karşıya kaldıkları tespit edilmiştir. Katılımcıların derslerinde en çok piyano eğitimi verdikleri, çoğunlukla BİLSEM'de kadrolu öğretmen oldukları, özel yetenekli çocuklara yönelik eğitim alan öğretmen sayısının daha çok olduğu, çoğunun BİLSEM'de verilen eğitim hakkında yeterli bilgiye sahip olmadığı tespit edilmiştir.Ayrıca katılımcılar öğrenciler ile grup çalışmalarında enstrüman eğitiminin zorluğu, öğrencilerin ilgi, istek ve motivasyon eksikliği ile dersi önemsememeleri, öğrenci devamsızlığı, öğrencilerin bireysel farklılıkları, BİLSEM yönergesinde örnek planın olmaması ve içeriğin belirsizliği, velilerin BİLSEM'i dershane (kurs) gibi görmesi ve önemsememesi, kurum idarecilerinin kendi isteklerine göre program yapması, özel yetenekli ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireylere yönelik pedagojik ve teknolojik bilgi eksikliklerinin oluşu, BİLSEM'lerde dersliklerin yetersizliği, kaynak-materyal eksikliği ve derslerin geç saatlerde bitişi gibi sorunları dile getirmişlerdir.Araştırmada, katılımcıların bu sorunlara çözümler getirmek adına kendilerince birçok strateji ve yöntem geliştirdikleri bulgusuna erişilmiştir. Araştırmanın sonunda müzik öğretmenlerinin BİLSEM'lerdeki görevlerini daha etkili ve kaliteli yapabilmelerine yönelik çeşitli öneriler getirilmiştir. It is a known fact that there are students with individual differences at every level of education. Students differ from each other in many ways, such as genetic structure, readiness, interest, types of intelligence, learning styles and abilities. These differences can lead to the need for special education in students. Within the scope of special education, as well as providing educational opportunities to students in many disability groups, gifted students can be considered within this scope. Particularly, gifted students differ from their peers, so special applications are being made to train these students. As in other countries, Science and Art Centres in a more efficient environment for the conduct of training these students in Turkey (BILSEM) was founded. The main aim of the BİLSEMs is to provide extra-curricular education to gifted students in addition to their formal education in line with their own interests and abilities. These institutions carry out teaching activities aimed at improving their talents with methods and techniques unique to the person other than the standard curriculum, especially for those individuals whose differences are determined according to other students in the field of science and art. For this reason, teachers play an important role in these schools. Teachers working in BİLSEMs are expected to benefit from teaching methods and techniques that are more creative and can differentiate their teaching. However, as in every institution, it is likely that teachers who work in these institutions will encounter various problems. In this context, this research aims to determine the problems encountered by music teachers who are teaching to BİLSEM students and to examine the suggestions for solution to these problems in terms of teacher opinions. The research also tried to examine in depth the problems that music education faced in terms of various factors such as how they conducted educational activities, legislation, family, student, time, infrastructure, cooperation with other teachers. Qualitative research approach has been adopted in the study. The research was carried out with 25 music teachers who works in BİLSEMs during the academic year of 2014-2015 and participated in the study voluntarily. A semi-structured interview form developed by the researcher was used as data collection tool in the study. The qualitative data obtained were analysed by applying basic level and content analysis techniques. As a result of the research, participant BİLSEM teachers were found to be faced with many problems in terms of the mentioned variables in their institutions. It was determined that participants gave piano education in their lessons most, they were mostly permanent teachers at BILSEM, the number of teachers trained for special talented children was higher and most of them didn't not have enough knowledge about the education given in BILSEM.Also, the participants expressed some problems such as difficulty of instrument training in group work with students, students' disregard of lessons with lack of interest, desire and motivation, absenteeism of students, individual differences of students, the lack of a sample plan in the BILSEM direction and the uncertainty of the contents, regard of BILSEM as a classroom (course) by parents and its disregard, making programs of administrators according to their wishes, lack of pedagogical and technological knowledge for individuals who are specially talented and need special education, inadequacy of classrooms in BILSEM, lack of source-material and ending of lessons in late hours.In the research, it was found that participants developed many strategies and methods to solve these problems.The research has found that teachers have developed many strategies and methods to solve these problems. At the end of the research, various suggestions have been made for the music teachers to make their tasks in BİLSEMs more effective and high quality.
Collections