Piyano eğitiminde etüt çalmanın önemi, gerekliliği ve çalışma prensiplerine yönelik öğrenci görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Müzik eğitiminin önemli alanlarından biri olan piyanoda teknik gelişim ve bu teknik gelişimi sağlayan etütler, piyano literatüründe önemli yer arz ettiğinden incelenmesi gereken önemli bir alandır. Piyanoda teknik gelişimin önemi ve bu gelişim sürecindeki hedef kitlelerden biri olan Eğitim Fakültelerinin Müzik Öğretmenliği Programında piyano dersi alan öğrenciler göz önünde tutulduğunda, piyano eğitimi sürecinde, gelişim göstermesi beklenen ve kendilerine etütler çaldırılan öğrencilerin etüt çalmanın önemi ve gerekliliğine yönelik görüşleri bu noktada önem kazanmaktadır. Bu araştırmada Eğitim Fakültelerinin Güze Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği Bölümü, Müzik Öğretmenliği Programı öğrencilerinin etüt çalmanın önemi ve gerekliliğine ilişkin görüş anketinin geliştirilmesi ve bu yolla öğrencilerin etüt çalmaya ilişkin düşüncelerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Geliştirilen anket, öğrencilerin etüt çalmanın önemi ve gerekliliğinin farkındalığı hususunda önemli katkı sağlayacak bir anket olması ve bu noktada bir eksikliği gidermesi sebebiyle önemli görülmüştür. Piyanoda Etüt Çalmaya Yönelik Görüş Anketi isimli anket için ilk olarak literatür taraması yapılmış ve bilhassa yerli literatürde benzer bir ölçek olmadığı görülmüştür. Bu yüzden ders çalışma yaklaşımları, farklı konulu önem ve gereklilik ölçekleri, çalışmayı düzenleme konulu makale ve çeşitli yazılar incelenerek konuyla ilgili fikir edinilmeye ve buradan hareketle madde havuzu oluşturulmaya çalışılmıştır. Bu havuzun temel amacı, bu çalışma kapsamında piyanoda teknik gelişim için etüt çalmanın önemli olup olmadığına ilişkin öğrenci görüşlerini toplamaya yardımcı olacak bir anket geliştirilmesidir.Araştırma için ihtiyaç duyulan veriler araştırmacı tarafından geliştirilen anket yardımıyla toplanmıştır. Bu maksatla geliştirilen görüş anketi uzman görüşleri doğrultusunda başlangıç aşamasında 52 maddelik bir havuzla oluşturulmuş, daha sonra alanında uzman kişiler tarafından (Türkçe, Ölçme Değerlendirme, Müzik Eğitimi alanları) ifade ve anlaşılırlık açısından incelenen maddeler 36 maddeye indirgenmiştir. Uygulama sürecinde tekrar eden bazı maddeler gözden geçirilerek 31 maddeye düşürülen anket madde sayısı bu hali ile pilot çalışması 175 öğrenciden oluşan K.T.Ü. Fatih Eğitim Fakültesi Müzik Öğretmenliği Programında öğrenim gören öğrencilerde uygulanmıştır. Güvenirlik için yapılan uygulama sonrasında faktör yük değeri ve güvenirliği düşük bulunan bir madde, anketten çıkarılarak 30 maddelik nihai hale ulaşılmıştır. Görüş anketini oluşturan maddeler önem, gereklilik ve çalışma prensipleri olarak üç faktöre ayrılarak hazırlanmış ve incelenmiştir. Türkiye'de bulunan üniversitelerin Eğitim Fakültelerinin Müzik Öğretmenliği Programlarında uygulanmak için oluşturulan görüş anketleri, Karadeniz Teknik Üniversitesi, 19 Mayıs Üniversitesi, Gaziosmanpaşa Üniversitelerinin Eğitim Fakülteleri bünyesinde bulunan Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği Programlarına gönderilmiştir. Nihai sonuç olarak 331 adetlik görüş anketi, araştırmanın verilerini oluşturmaktadır.Yapılan açımlayıcı faktör analizi sonuçlarına göre veri toplama aracı 3 faktör altında toplanmıştır. Bu üç faktör için Cronbach Alfa değerleri en düşük değeri 0,774 ile `prensip` faktörü olurken, en yüksek 0,798 ile `düzenleme` faktörü olmuştur. Yapılan korelasyon analizleri ise faktörlerin birbiriyle anlamlı bir ilişkisi olduğunu ortaya koymuştur. Araştırmanın bulgularına göre `önem/gereklilik` faktöründe oluşan olumlu görüşlerin daha çok kız öğrencilerden kaynaklandığı görülürken diğer iki faktör için cinsiyet açısından anlamlı fark bulunmamıştır. Sınıflara ilişkin ortalamalar incelendiğinde `önem/gereklilik` faktörüne yönelik olarak gruplar arasındaki ilişkinin daha çok birinci sınıfları işaret ettiği görülmektedir. `Düzenleme` faktöründe fark incelendiğinde birinci sınıftaki öğrencilerin fark oluşturmada dördüncü sınıflara göre daha etkin olduğu söylenebilir. `Çalışma prensibi` faktörüne yönelik olarak 4. Sınıfların 1 ve 2. Sınıflara göre daha etkin olduğu görülmüştür. Mezun olunan lise türüne bağlı olarak ise faktörler açısından anlamlı farklılık hesaplanmamıştır. Piyano sahipliği bakımından incelendiğinde ise piyano sahibi olan öğrencilerin olmayan öğrencilere göre daha belirleyici cevaplar verdiği, öğrencilerin çalışma sürecinin düzenlenmesi eğilimde piyanosu olmayan öğrencilere göre daha belirleyici olduğu, çalışma prensiplerine yönelik eğilimde de piyanosu olan öğrencilerin daha etkili olduğu söylenilebilir. Piyano çalma tecrübesi açısından her bir faktörde istatistiksel olarak anlamlı farklılık hesaplanmamıştır. Sonuçlar genel olarak incelendiğinde örneklem grubunun maddelere sıkça olumlu görüş bildirdiği gözlemlenmiştir. Bu durum örneklemin önemli ölçüde piyanoda etüt çalmanın önemi ve gerekliliği konusunda farkındalık sahibi olduğuna işaret etmektedir. One of the important areas of music education is the technical development in piano playing and the etudes that provide this technical development play an important role in the piano literature, and therefore, it is a field to be studied. Considering the importance of technical development in piano playing and the students who take the piano lessons in the music teaching program in faculties of education who are one of the target groups in this development process, the opinions of the students who are expected to show improvement in the piano education process and get them played etudes towards the importance and necessity of etudes are becoming important. In this research, it was aimed to develop a questionnaire about the importance and necessity of the etudes of the pre-service music teachers' in the education faculties and to determine the opinions of the pre-service teachers about etudes. The questionnaire was considered important because it was a questionnaire that would make a significant contribution to the awareness of the need for playing etudes, and that there was a shortage at this point. For the questionnaire called the Opinion Survey Toward Etude Playing Survey in Piano, the literature was first examined and it was seen that there was not a similar scale especially in national literature. Therefore, In the process of literature review, the course work approaches, different thematic importance and necessity scales, article on regulation of study and various articles have been examined and tried to form an item pool. The main purpose of this pool was to develop a questionnaire that will help gather students' views about the necessity of etude plays for technical improvement.The data needed for the research were collected using the questionnaire developed by the researcher. The opinion questionnaire developed for this purpose was formed by a pool of 52 items in the beginning stage in line with expert opinions and then the items examined by the experts (from the fields of Turkish, Assessment and Evaluation, Music Education) in terms of expression and comprehensibility and then were reduced to 36 items. In the implementation process, the number of questionnaire items reduced to 31 items by repeating certain items and the preliminary application was conducted with 175 students who were studying at Music Teacher Training Program at KTU Fatih Education Faculty Music Teacher Training. After the application made for reliability, an item with a low factor load value and low reliability was removed from the questionnaire and reached a final total of 30 items. The items constituting the opinion questionnaire were prepared and examined through three factors: importance, necessity, and working principles. The questionnaire, which was developed to be used in the universities located in Middle and Eastern Blacksea Region, were sent to the Music Education Department of Fine Arts Education Department in the Faculty of Education of Gaziosmanpaşa University, Karadeniz Technical University, 19 Mayıs University. Finally, 331 opinion questionnaires constitute the data of this research. According to the results of explanatory factor analysis, data collection tool was collected under three factors. For these three factors, the Cronbach Alpha values were the principle factor with the lowest value of 0.774, while the regulation factor was the highest with 0.778. The correlation analysis revealed that the factors are significantly related to each other. According to the findings of the research, positive opinions formed for necessity factor mostly originated from female students, whereas there was no significant difference in terms of sex for the other two factors. When the averages regarding the classes are examined, it is seen that the relationship among the groups is mostly pointed out to the first graders regarding the regulation factor. When the difference in the regulation factor is examined, it can be said that the students in the first grade are more effective in making the difference than the fourth graders. It is seen that fourth grade is more effective than first and second grade for working principle factor. When the high school graduation was examined, no significant difference in terms of factors was calculated. When the results were examined in terms of piano ownership, it can be said that students with piano have more decisive answers than students without piano, that the regulation of the working period of the students is more decisive than the students who do not have the piano, and that students with piano are more effective in the tendency towards working principles. No statistically significant difference was calculated for each factor in terms of piano playing experience. When the results were examined in general, it was observed that the sample group frequently reported favorable opinions on the items. This indicates that the sample has a considerable awareness of the importance and necessity of playing the piano study
Collections