Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi yatkınlıklarında ve sosyal yetkinliklerinde motor becerinin rolü
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın ana amacı ortaokul öğrencilerinin motor becerileri ile beden eğitimi yatkınlıkları ve sosyal yetkinliklerinin incelenmesidir. Araştırmanın diğer amacı ise 5-14 yaş çocuklar için motor koordinasyonu ölçen KTK: Körperkoardinations Test für Kinder (Çocuk Beden Koordinasyon) testinin Türkçe 'ye uyarlanmasıdır. Nicel yöntem çerçevesinde gerçekleştirilen araştırmada veri toplama araçları olarak KTK testi, Beden Eğitimi Yatkınlık Ölçeği ve Sosyal Yetknik Ölçeği kullanılmıştır. Örneklem grubu Trabzon ili Akçaabat ilçesinde yer alan 523 (237 kız, 287 erkek; x ̅ =12,97 yaş) ortaokul öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmanın ilk aşamasında KTK testinin ortaokul öğrencileri örnekleminde geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmış ve öğrencilerin motor beceri performansları bazı değişkenlere göre incelenmiştir. Araştırmanın son aşamasında ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi yatkınlıklarında ve sosyal yetkinliklerinde, motor becerilerin anlamlı bir yordayıcı olup olmadığı analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre; KTK testinin Türk ortaokul öğrencileri örneklemi açısından geçerli ve güvenilir bir test olduğu gözlenmiştir. Cinsiyet, yaş, okul sporlarına katılım, ailenin sporla ilgilenme durumu, lisanslı olarak spora katılım, seçmeli spor ve fiziki etkinlikler dersi alma ve okulların sahip olduğu fiziki imkanları temsil eden okul türü değişkenlerine göre öğrencilerin motor becerilerinde anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Aynı zamanda ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi yatkınlıklarında ve sosyal yetkinliklerinde motor becerilerin anlamlı bir yordayıcı olabileceği bulgularına ulaşılmıştır. Araştırma sonuçlarına dayalı olarak Türk çocuklarının motor beceri düzeylerinin ve buna bağlı olarak beden eğitimi, spor ve fiziksel aktiviteye yönelik yatkınlıklarının geliştirilmesiyle, öğrencilerin sosyal gelişimlerine de katkıda bulunulabileceği önerilmektedir. The purpose of the current research is twofold. The main goal of the study is to investigate the role of secondary school students' motor skills in social competencies and physical education predispositions. Second, the current study aims to examine the psychometric properties of Körperkoardinations Test für Kinder (KTK) inventory, which is designed to assess the children's, aged 5-14 years old, motor skills in Turkish secondary school settings. The researcher conducted the KTK inventory, Physical Education Predisposition, and Social Competencies Scales to collect the data. The sample of the study consisted of 523 (N = 237 female, N= 287 male; Mage = 12, 97) secondary school students in Trabzon, Akçaabat. The researcher applied descriptive and inferential data analyses methods to test the hypothesis. Exploratory factor analysis (EFA), Pearson-product moment correlation, and multiple regression data analyses procedures were employed. The study results showed that the EFA analyses yielded culturally and psychometrically reliable and valid factor structure in Turkish educational settings. The findings revealed that the participants' motor skills level have statistically and significantly changed by various demographic variables (e.g., age, gender, school sources). In addition, the study results showed that the secondary school students' physical education tendencies and social competencies play statistically significant role in the development of motor skills. Accordingly, it is key to encourage the secondary school students to participate in sports activities to cultivate their motor skills and to develop social competencies in Turkish educational settings.
Collections