Beden eğitimi ve spor, müzik ve resim-iş bölümlerinde okuyan öğretmen adaylarının empati kurma ve eleştirel düşünme düzeylerinin karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, beden eğitimi ve spor, müzik ve resim-iş öğretmenliği bölümlerinde okuyan öğretmen adaylarınınempati kurma ve eleştirel düşünme düzeylerinin karşılaştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda araştırma ilişkisel tarama modeli kullanılarak yürütülmüştür. Araştırmanın örneklem grubunu, 2017-2018 eğitim-öğretim döneminde Türkiye'de yer alan devlet üniversitelerinde Beden eğitimi ve spor, müzik, resim-iş öğretmenliği bölümlerinde öğrenim görmekte olan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, UF/EMI Eleştirel Düşünme Eğilim Ölçeği ve Empatik Eğilim Ölçeği kullanılmıştır. Kişisel bilgi formu, beden eğitimi ve spor, müzik veresim-iş öğretmenliği öğrencilerinin demografik özellikleri (yaş, cinsiyet, sınıf düzeyi, öğrenim gördüğü üniversite ,anne eğitim düzeyi , baba eğitim düzeyi) hakkında bilgi toplamak ve araştırmanın inceleme konusu olan bağımsız değişkenleri ortaya çıkarmak amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanmıştır. UF/EMI Eleştirel Düşünme Eğilim Ölçeği, beden eğitimi ve spor, müzik veresim-iş öğretmenliği öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin belirlenmesi benimsediği için tercih edilerek araştırma yürütülmüştür. Empatik Eğilim Ölçeği ise beden eğitimi ve spor, müzik veresim-işöğretmenliği öğrencilerinin empati kurma potansiyellerinin belirlenmesini benimsediği için tercih edilerek araştırmanın yürütülmesi planlanmıştır.Verilerin analizinde, beden eğitimi ve spor, müzik, resim-iş öğretmenliğinde öğrenim gören öğrencilerden araştırmanın amaçlarına uygun olarak elde edilen verilerde betimleyici frekans ve yüzde dağılımlar kullanılmıştır. Ölçeklere verilen cevapların aritmetik ortalamaları ve standart sapmaları hesaplanarakbeden eğitimi ve spor, müzik veresim-iş öğretmenliği öğrencilerinin empati kurma düzeyleri ve eleştirel düşünmelerine ilişkin dağılımlar belirlenmiştir.Eleştirel düşünme eğilim ölçeği ile empatik eğilim ölçeğinin alt boyutlarının normal dağılım gösterip göstermedikleri Kolmogorov-Smirnov testi ile test edilmiştir. İkili olarak yapılacak karşılaştırmalar için t-testi, üç veya daha fazla küme karşılaştırmaları için Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) kullanılmıştır.Öğretmen adaylarının sahip oldukları demografik özelliklerin eleştirel düşünme düzeyleri ile ilişkisi incelendiğinde; cinsiyet, yaş ve sınıf seviyesi değişkenlerinde anlamlı farklılığın olmadığı,anne eğitim durumu değişkeninde sadece resim – iş öğretmen adaylarında anlamlı farklılığın olduğu ve baba eğitim durumu değişkeninde ise beden eğitimi ve spor, müzik ve resim – iş öğretmen adaylarında anlamı farklılığın olduğu ortaya çıkarılmıştır. Öte yandan öğretmen adaylarının sahip oldukları demografik özelliklerin empatik eğilim düzeyleri ile ilişkisi incelendiğinde ise; sınıf, anne ve baba eğitim durumu değişkeninde anlamlı farklılığın olmadığı,yaş değişkeninde sadece müzik öğretmen adaylarında anlamlı farklılığın olmadığı ve cinsiyet değişkeninde beden eğitimi ve spor, müzik ve resim – iş öğretmen adaylarında anlamlı farklılığın olduğu ortaya çıkarılmıştır The aim of this research is to compare the levels of establishing empathy and critical thinking of teacher candidates in the physical education and sports, music and arts teaching departments. For this purpose, the research has been carried out using the relational screening model. The sample group of the study is formed with the students who are studying in the physical education and sports, music and arts teaching departments at the state universities in Turkey during the 2017-2018 academic year. Personal Information Form, UF / EMI Critical Thinking Trend Scale and Empathic Trend Scale has been used as data collection tool in the research. The personal information form has been prepared by the researcher to reveal the independent variables of the research subject, and to gather information about the demographic characteristics (age, gender, class level, university, parental education level) of the students of physical education and sports, music and arts teaching.The research has been performed by preferring to use the UF / EMI Critical Thinking Trend Scale, because this scale adopts specifying the physical education and sports, music and arts teaching students' critical thinking levels. Performing the research by preferring the Emphatic Trend Scale has been planned, because this scale adopts specifying the physical education and sports, music and arts teaching students' potentials on establishing empathy. The descriptive frequencies and percentage distributions on data that were obtained from the physical education and sports, music and arts teaching students, in compliance with purposes of the study, have been used for data analysis. Distributions about the physical education and sports, music and arts teaching students' critical thinking and level of establishing empathy have been specified by calculating arithmetic averages and standard deviations of answers given to scales. The Kolmogorov-Smirnov test has been used to test whether the subscales of the critical thinking trend scale and the empathic trend scale show normal distribution. T-test has been used for paired comparison, One-way Analysis of Variance (ANOVA) has been used for three or more cluster comparisons. When the relation with the critical thinking levels and the demographic characteristics of teacher candidates are examined, it has been specified that these is no significant difference between age and class level variables; there is a significant difference about parental education level variable on only arts teacher candidates, and there is a significant difference about father education level variable on physical education and sports, music and arts teacher candidates. On the other hand when the relation with the empathic trend levels and the demographic characteristics of teacher candidates are examined, it has been specified that there is no significant difference about class, parental education level variables; there is no significant difference about age variable only on music teacher candidates; and there is a significant difference about gender variable on physical education and sports, music and arts teacher candidates.
Collections