Eğitsel mesleki ve kişisel rehberlik alanlarında yapılan faaliyetlerin incelenmesi: RAM kaynaklarına dayalı bir çalışma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Türkiye'de Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) alanıyla ilgili çalışmalar, okullarda ve rehberlik araştırma merkezlerinde (RAM) sürdürülmektedir. Okullarda eğitsel, mesleki ve kişisel alanlara dayalı olarak sürdürülen çalışmalara, RAM'larda ilave olarak özel eğitim hizmetleri de eklenmektedir. RAM'lar bir taraftan kendi faaliyetlerini planlayıp uygularken, diğer taraftan okullarla iş birliği yapmaktadır. Bir eğitim öğretim yılında okulda yapılan faaliyetlerin planlanması ve sonunda değerlendirilmesi konusu bu iş birliğinin en önemli yanıdır. Okullar her öğretim döneminin sonunda belli formatlarda hazırlanan yıl sonu raporlarını RAM'a gönderirler. Bu raporlarda ne tür faaliyetlerin ne sıklıkla ve hangi hedef kitleye dönük olduğuna yer verilir. Aynı şekilde RAM'lar da kendi raporlarını hazırlayarak ilgili değerlendirilmesi için ilgili makamlara sunarlar. Bu çalışmanın amacı belirlenen beş ilde bulunan ve okullardaki bilgileri de kapsayan RAM raporlarını belli bir periyotta (2013-2016) incelemektir. Bu yolla RAM'ların ve okulların uygulamaları arasındaki benzerlik ve farklılıkların tespit edilmesi hedeflenmektedir. Trabzon, Giresun, Ordu, Rize ve Artvin'deki RAM raporları üzerindeki değerlendirmeler için doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Ortaya çıkan sonuçlar; RAM'ların fiziki koşulları, araç gereç ve personel durum ve ihtiyaçları arasında belirgin farklılıklar olduğunu göstermektedir. RAM'larda sürdürülen faaliyetler ve özel olarak kullanılan ölçme araçları, tanılama ve yönlendirme yaklaşımları, araştırma ve yayın faaliyetleri belirgin şekilde farklılıklar göstermektedir. RAM okul iş birliği, okul ziyaretleri gibi konularda da açık farklılıklara rastlanmaktadır. Okullardan gönderilen raporlar dikkate alındığında bu tür farklılıkların orada sürdürülen faaliyetlerde de ön plana çıktığı gözlenmektedir. Bu çalışmada uygulamalar arasındaki farklılıkların nedenini tespit etmeyle ilgili bir incelemeye yer verilmemiştir. Bulguların büyük bir kısmı nesnel bilgilere dayanmaktadır. Sonuç olarak RAM ve okulların uygulamaları arasında belirgin bir standardizasyonun sağlanamadığı gözlenmektedir.Anahtar Kelimeler: RAM, Milli Eğitim, Mesleki Rehberlik, Kişisel Rehberlik, Eğitsel Rehberlik. In Turkey, the studies on counselling and guidace are maintained at schools and in guidance research centers (RAM).In addition to studies based on educational,personal and vocational fields;special education services in guidance research centers are also added.While guidance research centers are planning and implementing their activities on the other hand cooperates with schools. It is the most important side that the planning of the activities held in an academic year and evaluating at the end. Schools send their final reports prepared in specific formats at the end of each academic year. In these reports are referred what kind of activities done how frequent and which target audience are in them.Likewise, RAMs also prepare their reports and they present the relevant authority for evaluation.The aim of study B is to examine the guidance research centers reports including the information of the schools that are in 5 specific cities (2013-2016). In this way, it is expected to be detected of the similarities and differences between the practices of schools and guidance research centers.Document analysis technique has been used fort he evaluation of guidance research centers reports in Trabzon, Giresun, Rize, Ordu and Artvin. The results Show that there are significant differences between physical conditions, equipment and personnel status and needs of guidance research centers. Activities in guidance research centers and the measuring devices used exclusively of diagnostics and routing approaches, research and publishing activities differs significantly.There are clear differences on the issues of guidance research centers and school cooperation and school visits. Considering the reports sent from schools, it is observed that such differences in continuing activities. In this study, there is no place for a review about identifying the cause of the differences between the applications. A large part of the findings are based on objective information. As a result there could not be achieved a significant standardization between guidance research centers and schools in practice.Keywords: Guidance Research Center, National Education, Vocational Guidance, Personal Guidance And Educational Guidance.
Collections