Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal bilgiler, tarih ve coğrafya kavramlarıyla ilgili metaforik algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi (Karadeniz Teknik Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Metaforlar söylenilmek isteneni daha az sözcükle daha etkili ve kalıcı bir şekilde söylemeye yarayan bir sanattır. Metafor bilim için vazgeçilmez bir benzetme sanatıdır. Metaforlar bilimsel çalışmalarda günümüzde artarak devam etmektedir. Araştırma yöntemi olarak kullanılan metaforla ilgili araştırmalar gün be gün katlanarak bilgi dünyasında kendisine yer bulmaktadır. Mecaz yoluyla kavramların düşünülmesi dolaylı ve etkili bir biçimde meydana gelir ve hedefteki kavram daha net bir biçimde anlaşılır olur. Bu çalışma sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal bilgiler, tarih ve coğrafya kavramlarıyla ilgili metaforik algılarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaca ulaşmak için, nitel araştırma türlerinden metafor (mecaz) yöntemi kullanılmıştır. Sosyal bilgiler öğretmenliği son sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler, tarih ve coğrafya kavramlarına yükledikleri anlamlara ilişkin metaforları belirlemek amacıyla mecazlar yoluyla veri toplama formu kullanılmıştır. Bu amaçla her bir öğretmen adayına sırasıyla tarih, coğrafya ve sosyal bilgiler ………… gibidir. Çünkü …….. ibaresi tamamlattırılmıştır. Araştırmaya katılan sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal bilgiler, tarih ve coğrafya kavramlarından sahip oldukları metaforları ortaya çıkarmak için, öğretmen adaylarının her birine bu şekilde oluşan form verilerek veriler elde edilmiştir. Elde edilen metaforlar sonucunda eşit dağılımlı oranla 6 erkek ve 6 kız öğrenci olmak üzere 12 öğretmen adayı ile mülakat yapılmıştır. Elde edilen mülakat verileri betimsel yöntemle analiz edilmiştir. Çalışma grubunu 2017-2018 eğitim-öğretim yılı Karadeniz Teknik Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi 4.sınıf sosyal bilgiler öğretmenliğinde öğrenim görmekte olan 37 erkek ve 52 kız olmak üzere toplamda 89 sosyal bilgiler öğretmen adayı oluşturmuştur. Çalışma grubundan elde edilen verilerin analiz edilmesi ve yorumlanmasında içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Üretilen metaforlar ile sosyal bilgiler öğretmen adaylarının tarih, coğrafya ve sosyal bilgiler kavramlarına yönelik bakış açıları ortaya koyulmuştur. Üretilen metaforlar, öğrencilerin tarih, sosyal bilgiler ve coğrafya kavramına bakış açısını ortaya koyan bir araç oluşturmuştur. Sonuç olarak öğretmen adaylarının yeteri düzeyde metafor üretemedikleri sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmen adaylarının tarih, sosyal bilgiler ve coğrafyayla ilgili oluşturdukları metaforlar detaylı şekilde kategorileştirilmiştir. Araştırma sonucunda metaforun önemi öğretmen adayları tarafından daha iyi fark edilebilir hale gelmiştir. Metaforların yaratıcılık ve öğrenmeyi kolaylaştırma etkisiyle kavram öğretiminde sosyal bilgiler eğitiminde başarıyı artırması sağlanabilir.Anahtar sözcükler: Coğrafya, Metafor, Sosyal Bilgiler, Tarih Metaphors are an art that is more effective and lasting than words. Metaphor is an essential art of analogy for Science. Metaphors continue to grow in scientific studies today. Research on the metaphor used as a method of research takes place in the world of information day by day. Thinking of concepts through metaphor occurs indirectly and effectively, and the concept in the target becomes clearer. This study was conducted to determine the metaphorical perceptions of Social Studies, history and geography of teacher candidates. To achieve this goal, a metaphor (metaphor) method was used from qualitative research types. In order to determine the metaphors related to the meanings of Social Studies, history and geography of the senior year students, data collection form was used through metaphors. For this purpose, each teacher candidate, respectively, history, geography and Social Studies ............ it's like that. Because.…… . the phrase is completed. In order to reveal the metaphors of teacher candidates from the concepts of social studies, history and geography, each teacher candidate was given a form that formed in this way and data were obtained. As a result of the metaphors obtained, interviews were conducted with 12 teacher candidates, including 6 male and 6 female students, with equal distribution. The interview data was analysed using descriptive methods. Study group 2017-2018 academic year Karadeniz Technical University Faculty of Education 4.a total of 89 Social Studies teacher candidates, including 37 male and 52 female, were educated in the Social Studies teacher. Content analysis technique was used to analyze and interpret the data obtained from the Study Group. Social Studies teacher candidates ' perspectives on the concepts of history, geography and social studies have been introduced with the produced metaphors. Produced metaphors have created a tool that demonstrates the students ' perspective on history, Social Studies and geography. As a result, it was concluded that prospective teachers could not produce enough metaphors. The metaphors of teacher candidates related to history, Social Studies and geography have been categorized in detail. The importance of metaphor as a result of the research has become more noticeable by teacher candidates. The effect of metaphors to facilitate creativity and learning can be achieved by increasing success in Social Studies education.Keywords: Geography, Metaphor, Social Studies, History
Collections