Altıncı sınıf Türkçe dersi kavram öğretiminde animasyon ve hikâye kullanımının başarıya etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, Türkçe dersi kapsamında yapılan kavram öğretiminde animasyon ve hikâye kullanımının ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin başarısına etkisini inceleyerek bu konudaki öğrenci görüşlerini değerlendirmek amaçlanmıştır. Araştırma, `Türkçe ders kitaplarında bulunan metinlerden seçilerek kavram analizleri yapılan soyut ve somut kavramlar çerçevesinde hazırlanmış animasyonların ve bu animasyonlara uygun hikâyeler ile yapılan kavram öğretiminin ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin başarısına etkisi nedir?` problem cümlesi etrafında yürütülmüştür. Ayrıca araştırma kapsamında öğrencilerin animasyon destekli kavram öğretimi ve hikâye ile kavram öğretimine yönelik görüşleri de belirlenmiştir.Bu çalışmada, karma yöntem yaklaşımı esas alınarak gömülü desen kullanılmıştır. Araştırma, Antalya'nın Manavgat ilçesinde bulunan bir ortaokuldaki üç farklı 6. sınıf şubesinde öğrenim görmekte olan 75 öğrenci ile yürütülmüştür. Sınıflar, 1. deney grubu, 2. deney grubu ve kontrol grubu olarak yansız atama yoluyla belirlenmiştir.Çalışmanın nicel verileri, araştırmacı tarafından hazırlanan `Somut Kavramlarla İlgili Başarı Testi` ve `Soyut Kavramlarla İlgili Başarı Testi` ile toplanmıştır. Nitel veriler için yine araştırmacı tarafından oluşturulan `1. Deney Grubu için Yarı Yapılandırılmış Mülâkat Formu` ve `2. Deney Grubu için Yarı Yapılandırılmış Mülâkat Formu` kullanılmıştır.Araştırmanın nicel kısmında kullanılan veri toplama araçları, 2016- 2017 eğitim- öğretim yılı II. döneminin başında çalışma grubunda bulunan üç farklı sınıfta ön test olarak uygulanmıştır.Çalışma 10 hafta sürmüştür. Çalışma kapsamında dersler müfredata göre işlenmiştir. Buna ek olarak,1. deney grubunda kavram öğretimi animasyonlarla desteklenmiş, 2. deney grubunda bu animasyonların senaryoları hikâye şeklinde okunmuş, son grupta ise dersler müdahalesiz olarak işlenmiştir. İki deney grubuna uygulamanın 5. haftasında yazılı mülakatlar yapılmıştır. On haftalık uygulamanın sonunda deney gruplarına ve kontrol grubuna son test uygulanmıştır. Ayrıca, uygulama sonunda deney gruplarıyla yüz yüze mülakatlar gerçekleştirilmiştir.Öğrencilere uygulamaların ortasında yapılan yazılı ve uygulama sonrası yapılan yüz yüze mülakatlar sürekli karşılaştırmalı analiz metodu kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma kapsamında yapılan istatistiksel analizler, SPSS 21 İstatistik Paket Programı aracılığıyla gerçekleştirilmiştir.Araştırma kapsamında toplanan nitel veriler sonucunda 1. deney grubu ve 2. deney grubu öğrencilerinin çoğunlukla animasyonları ve hikâyeleri sevdikleri, animasyon ve hikâyelerden kazanım elde ettikleri belirlenmiştir. Ayrıca iki deney grubunda bulunan öğrenciler, animasyonlar ile hikâyelerin Türkçe dersini olumlu etkilediğini ve diğer derslerine de destek olduğunu düşünmekte, bu animasyonlar ve hikâyelerin Türkçe derslerinde sürekli kullanılmasını istemektedir. Bunun yanında, her iki deney grubunda bulunan öğrencilerin birçoğu, animasyon ve hikâyelerde işlenen kavramları öğrendiklerini ve bunları çeşitli yerlerde kullandıklarını ifade etmiştir.Araştırmanın nicel boyutunda toplanan veriler neticesinde; somut kavramlarda, metinler sonrasında animasyonların izletildiği 1. deney grubunun başarı sıralamasında birinci; metinler sonrasında hikâyelerin okunduğu 2. deney grubunun ikinci ve derslerin müdahalesiz olarak işlenerek ek hiçbir uygulamanın yapılmadığı kontrol grubunun üçüncü sırada olduğu görülmüştür. Soyut kavramlarda yine, metinler sonrasında animasyonların izletildiği 1. deney grubunun başarı sıralamasında birinci; metinler sonrasında hikâyelerin okunduğu 2. deney grubunun ikinci ve derslerin müdahalesiz olarak işlenerek ek hiçbir uygulamanın yapılmadığı kontrol grubunun üçüncü sırada olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Bu sonuçlara paralel olarak, Türkçe derslerinde kavramların öğretimini daha etkili hâle getirmek amacıyla animasyon ve hikâyelerin hazırlanmasıyla ilgili önerilerde bulunulmuştur. This study aimed to investigate the effect of using animation and story in Turkish course concept teaching on secondary school 6th-grade students' achievement and to assess students' opinions. The study was based on the research question `What effect do animations designed in the context of abstract and concrete concepts analyzed and selected from the Turkish textbooks texts and the concept teaching through animation-related stories have on the secondary school 6th-grade students' achievement?` Additionally, the study also identified the students' opinions on animation-aided concept teaching and concept teaching through stories. This study used an embedded mixed methods research design. The study surveyed 75 students attending three different 6th-grade sections in a secondary school located in Manavgat, Antalya. The classes were determined by neutral assignment as the first experimental group, the second experimental group, and the control group. The quantitative data of the study were collected using the `Concrete Concepts Achievement Test` and the `Abstract Concepts Achievement Test` designed by the researcher. The qualitative data were collected using the `Semi-structured Interview Form for the 1stExperimental Group` and the `Semi-structured Interview Form for the 2nd Experimental Group` also designed by the researcher. The data collection instruments used for the quantitative data were administered as a pre-test in three different 6th-grade sections composing the study group at the beginning of the 2016-2017 academic year. The study lasted 10 weeks. Within the scope of the study, the classes were delivered in line with the curriculum. Additionally, the concept teaching was supported with animations in the first experimental group, the scenarios of these animations were read as a story in the second experimental group, and the classes were given without intervention in the control group. Written interviews were held with the two experimental groups in the 5th week of the study. At the end of the ten-week study, a post-test was administered to the experimental groups and the control group. Face-to-face interviews were also held with the experimental groups at the end of the study.The written interviews held with the students in the middle of the study and the face-to-face interviews at the end of the study were analyzed using the constant comparative analysis method. The data analysis was carried out using SPSS Statistics V 21.According to the qualitative data collected within the scope of the study, the students in the first and second experimental groups mostly enjoyed animations and stories and acquired achievements from animations and stories. Additionally, the students in both experimental groups reported that animations and stories had a positive effect on the Turkish course and contributed to other courses and they wanted animations and stories to be constantly used in Turkish classes. Most of the students in both experimental groups also reported that they learned concepts covered in animations and stories and used them on various occasions. Based on the quantitative data on the concrete concepts, the first experimental group in which the students watched animations after studying the texts ranked first according to their achievement, the second experimental group in which the students read stories after studying the texts ranked second, and the control group in which the classes were delivered without intervention and additional application ranked third. Similar to the results of the concrete concepts, the first experimental group also ranked first according to their achievement in the abstract concepts, the second experimental group ranked second, and the control group ranked third. In line with these results, the study offered a set of suggestions about the preparation of animations and stories to make concept teaching in Turkish classes more effective.
Collections