Okul öncesi dönem çocuklara uygulanan bilişsel gelişimle ilgili farklı soru türlerinin psikometrik özelliklerinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, okul öncesi dönem çocuklara uygulanan bilişsel gelişimle ilgili farklı soru türlerinin, psikometrik özelliklerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemini 4-6 yaş çocuklar oluşturmuştur. Çalışmada, araştırmacı tarafından Bilişsel Gelişim Testi geliştirilmiş, ön denemesi gerçekleştirilerek geçerliğine ve güvenilirliğine ilişkin kanıtlar sunulmuştur.Araştırmanın sonuçlarına göre, sözlü yanıtlı ve çoktan seçmeli maddelerin uygulanmasından elde edilen betimsel istatistikler incelendiğinde, ortalamaların, standart sapmaların, ortalama güçlüklerin ve ortanca değerlerinin çok yakın sonuçlar verdiği belirlenmiştir. İki testten elde edilen puanlar arasındaki korelasyonun pozitif, orta düzeyde ve manidar olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sözlü yanıtlı maddelerin çocuklar için daha güç, çoktan seçmeli maddelerin ise daha çok orta güçlükte olduğu belirlenmiştir. Sözlü yanıtlı ve çoktan seçme gerektiren maddelerde ayırıcılık gücü indeksleri incelendiğinde, sözlü yanıtlı maddelerin ayırıcılıklarının çoktan seçmeli maddelere göre daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sözlü yanıtlı ve çoktan seçmeli maddelere ilişkin alt ve üst grupları arasındaki farklar incelenmiş, her iki testte de alt ve üst grup arasındaki puanların manidar düzeyde farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Kız ve erkek çocukların sözlü yanıt gerektiren ve çoktan seçmeli maddelerde yanıtlama davranışları arasında manidar bir fark olmadığı bulgusuna ulaşılmıştır. Çoktan seçmeli maddelerden elde edilen iç tutarlılık katsayısı (KR-20) sözlü yanıtlı maddelere göre daha düşük çıkmıştır. In this study, it was aimed to evaluate the different types of questions related to cognitive development applied to preschool children and their psychometric characteristics. The sample of the study constituted 4-6 years of children. In this study, the researcher developed a cognitive development test and presented evidence of validity and reliability by pre-trial.According to the results of the study, the descriptive statistics obtained from the application of verbal responses and multiple choice items were examined, the mean, standard deviations, mean difficulties and median values were very close to the results were determined. The correlation between the scores obtained from the two tests was positive, moderate and meaningful. It was determined that verbal response was more difficult for children and multiple choice was more moderate. It was concluded that the discriminative power indices of verbal responses and the discriminative power indices of verbal responses were higher than those of multiple choice. The differences between the upper and lower groups of verbal responses and multiple choice items were examined, and both tests concluded that the scores between the lower and upper groups were significantly different. It was found that there was no significant difference between boys and girls ' verbal responses and multiple-choice responses. The internal consistency coefficient (kr-20) obtained from multiple choice materials was lower than verbal responses.
Collections