Creating multi identities and gender in virtual world: A study of Second Life
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma sanal dünya yaratımlarının mümkün olup olmadığını araştırmayıamaçlamaktadır. Bu bağlamda, çalışma şu sorulara cevap bulmaya çalışmıştır: Sanalgerçeklik, gerçek yaşamdan (çevrimdışı) nasıl farklı ve o yaşama nasıl benzer, ya dasanal gerçekliğin kendine özgü özellikleri var mıdır? Kişiler, sanal gerçeklikteavatarlarla nasıl kimlik yaratırlar ve sonrasında nasıl ve neden çoklu kimlikleryaratılır? Sanal gerçeklikte kişiye has bir kimlikten bahsedebilir miyiz? Kişiler çoklukimlik yaratımlarına neden ihtiyaç duyarlar? Bu bir ihtiyaçtan mı kaynaklanır yoksabir seçim midir? Çoklu kimlik yaratımları sonucunda, gerçek yaşamdan farklıcinsiyet yaratımları mümkün müdür? Bu çalışmanın araştırma alanı üç boyutlu,çevrimiçi sanal bir oyun olan Second Life'tır. Bu yüzden, bu soruları cevaplamakamacıyla hem Second Life'ta yapılan kişisel gözlem ve deneyimler hem de bu konuüzerine yazılmış yazılar çalışmaya aktarılacaktır.Anahtar kelimeler: sanal gerçeklik, siber uzam, kimlik, cinsiyet, gerçek yaşam This study aims to investigate the possibility of creating a virtual world. In thisrespect, this thesis seeks answers to following questions: How is virtual realitydifferent and similar to real life or does virtual reality has peculiar features of it?How do the users create identities through avatars in virtual world and then how andwhy to create multiple identities? Is it possible to talk about a peculiar identity for aperson in virtual reality? Why do users need to create multi identities or does it comefrom a need or a choice? As a result of creating multiple identities, is it possible tocreate different genders from real life and virtual gender? Research area of this studytakes place in Second Life which is a 3D online virtual game and the answers to allthese questions are given both through personal observations and experiences inSecond Life as a player and through writings studied on these issues.Key words: virtual reality, cyberspace, multi identities, gender, real life
Collections