A study on language learning strategies of 8th grade students according to their nationality, academic achievement and gender
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETBu çalı manın birinci amacı, 2004-2005 ö retim yılında Ürdün-Türkiye özel okullarınadevam etmekte olan 8. sınıf ö rencilerinin dil ö renme stratejilerini ara tırmaktır. Ayrıca, buçalı madan elde edilen bulgularla 8. sınıf ö rencilerinin dil ö renme stratejileri ile uyrukları,akademik ba arıları ve cinsiyetleri arasındaki ili kiler de kar ıla tırmı tır.Bu ara tırmada, Rebecca Oxford'un (1989) Dil Ö renme Stratejileri Sormaca'sı (LanguageLearning Strategies Questionnaire) ö rencilerin ö renme stratejileri hakkında bilgi edinmekamacıyla kullanılmı tır. Bu amaçlara ula abilmek için, pilotlama a amasında Cambridge HighSchool 8.sınıftan 14 ö renci, Ba kent Özel Okulları'ndan ise 42 ö renci rastgele seçilmi tir.Sonuçlara göre yeniden uygulanan bu sormaca, Ürdün ve Türkiye özel okullarındanokullarında ö renim gören toplam 182 ö renciye tekrar verilmi tir. Devlet okullarındakiö rencilerin ngilizce düzeyleri ile kar ıla tırıldı ında, bu özel okullarda okuyan ö renciler,ngilizce bilgi düzeylerinin yüksek olması nedeniyle, bu çalı manın denek grubu olarakseçilmi tir.Sormacadan elde edilen sonuçlara göre ö rencilerin tercih ettikleri dil ö renme stratejileribellek (memory), bili sel (cognitive), ödünleme (compensation), yürütücü bili(metacognitive), duyu sal (affective) ve sosyal (social) stratejileri ile uyrukları, akademikba arıları ve cinsiyetleri arasındaki ili kiye SPSS istatistik yöntemleri kullanılarak bakılmı tır.Elde edilen bulgulara göre u sonuçlara varılmı tır; uyruk, akademik ba arı ve cinsiyetin,bellek (memory) stratejisi hariç, her bir strateji üzerinde etkisi görülmü tür. Fakat hiçbirinistratejiler üzerinde ortak etkisine rastlanmamı tır. Bunun yanında ise genel tabloyabakıldıgında, yalnızca akademik ba arı ve cinsiyetin ba ımlı de i kenler üzerinde etkisinerastlanmı tır. ABSTRACTThe first aim of this study is to identify the language learning strategies of students whowere registered at Jordan - Turkiye private schools in 2004-2005. The second aim is toascertain whether there are any significant differences in using Language Learning Strategiesof the participants according to their nationality, academic achievement or gender.In order to achieve the goals of this study and to collect information regarding to thelearning strategies of the students, a questionnaire was used based on Language LearningStrategies Questionnaire, Rebecca Oxford (1989). In this study, fourteen students in Jordan,from Cambridge High School and 42 students, from Adana Özel Okulları in Türkiye werechosen randomly to answer the questionnaire. According to the results, language learningstrategy inventory was distributed to 182 students at private schools in Jordan and Turkiye.The study was focused on private schools, since level of English proficiency of students atpublic schools is low.Results of the questionnaire were analyzed by using the SPSS to find the relationshipbetween learning strategies (memory, cognitive, compensation, metacognitive, affective andsocial) of the students according to their nationality, academic achievement or gender inEnglish. The study concluded with various results. A statistical difference was foundaccording to nationality and academic achievement of students in the employment oflanguage learning strategies as a whole. On the other hand, a significant difference is foundamong six language learning strategies in terms of nationality-academic-and gender butthere is no interactional effects (common effects) of independent variables on dependentvariables.
Collections