Milli Eğitim Bakanlığının tavsiye ettiği 100 temel eser`deki hikaye kitaplarının ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin zihinsel becerilerini geliştirmedeki işlevleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı 100 Temel Eser'de yer alan hikâye kitaplarının ilköğretimikinci kademe öğrencilerinin zihinsel becerilerini geliştirmedeki işlevlerini irdelemektir.Çalışmanın ilk kısmında 100 Temel Eser genel olarak değerlendirilmiştir. Daha sonraZihinsel (Bilişsel) Alan ve bu alanda çalışmış kuramcıların fikirlerine yer verilmiştir. Yinebu bölümde ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin zihinsel gelişimleri hakkında bilgiverilmiştir. Çünkü çocukların zihinsel gelişimleri için seviyelerine uygun kitaplarokumaları çok önemlidir. Çocuklara verilecek her türlü metnin zihinsel iletiler yönüyleözenle seçilmiş olması gerekmektedir. Bu sebeple; çalışma için 100 Temel Eser'de yeralan hikâye kitaplarından 4 tanesi seçilmiştir. Bu kitaplar; Dede Korkut HikâyelerindenSeçmeler, Mevlana'nın Mesnevisinden Seçme Hikâyeler, İnsan Ne İle Yaşar, Yalnız Efeadlı hikâye kitapları ve bu hikâye kitaplarının içinde yer alan 78 hikâyedir.Hikâye kitapları, Türkçe Öğretim Programında yer alan Eleştirel Düşünme ve YaratıcıDüşünme zihinsel becerilerinin, altı adet alt zihinsel becerileri çerçevesinde incelenmiştir.Bu beceriler; Kuşku Temelli Sorgulayıcı Bir Yaklaşımla Konulara Bakma Becerisi, Sebepsonuçİlişkilerini Bulma Becerisi, Çıkarımda Bulunma Becerisi, Olaylara Farklı BakabilmeBecerisi, Sorunlara Benzersiz ve Kendine Özel Çözümler Bulma Becerisi, Bir Fikre ÇokFarklı Açılardan Bakma Becerisi'dir.Son olarak hikâyeler tek tek incelenerek hikâyelerde hangi zihinsel unsurlara yerverildiği tespit edilmiştir. Ve bu tespitlerden yola çıkılarak değerlendirmeler ve yorumlaryapılmıştır. This study aims to investigate the effects of the story books in 100 Basic Works ondeveloping senior primary school students' cognitive skills.In the first phase of the study 100 Basic Works were broadly assessed. Followingthis, the Cognitive Domain and views of the theoreticians working in this area wereconsidered. Similarly, in this section information on senior primary school students'cognitive development was provided. For, in terms of cognitive development it isimportant for students to read books appropriate for their level. It is essential that any textto be given to children should be selected carefully in terms of cognitive messages.Therefore, 4 of the story books in the 100 Basic Works were selected for the study. Thesewere ?Selection of Dede Korkut Stories?, ?Selected Stories from Rumi's Mesnevi`, `HowMuch Land Does a Man Need?`, `Yalnız Efe? (The Lonely Efe) and the 78 stories in them.The story books were analyzed within the framework of six sub-cognitive skills ofCritical Thinking and Creative Thinking cognitive skills stated in the Turkish EducationProgram. These skills were Approaching the Topics with a Suspicion-Based QuestioningApproach, Finding Cause-Effect Relationships, Deduction Skills, Ability to View EventsDifferently, Ability to Find Unique and Specific Solutions to Problems, Ability to View anIdea From Very Different Aspects.Finally, the stories were analyzed one by one and the cognitive elements in thesestories were determined. On the basis of these, some assessments and comments weremade.
Collections