Pre-service efl teachers` beliefs on their readiness level to teach speaking skills: A quantitative study
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Öğrenci inançları ve öğretmen inançları son yıllarda yapılan birçok çalışmanın odak noktası haline gelmiştir. Ancak, İngilizce öğretmen adaylarının konuşma becerisinin öğretimine dair inançları ile ilgili çalışmalar sınırlıdır. Bu nedenle, bu çalışma ile İngilizce Öğretmen adaylarının, konuşma becerisinin öğretimine dair hazırbulunuşluk seviyeleri hakkındaki inançları araştırılmıştır. Araştırmacı, bu çalışma ile İngilizce öğretmen adaylarının hangi konuşma becerilerini öğretmede kendilerini ne derece hazır hissedip hissetmediklerini bulmayı hedeflemiştir. Bu çalışmaya Uludağ Üniversitesi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi ve Başkent Üniversitesi İngilizce Öğretmenliği programına kayıtlı 100 son sınıf lisans öğrencisi katılmıştır.Veriler bir anket yoluyla toplanmıştır. Bu anket geliştirilirken alanyazında bulunan bir kontrol listesinin maddeleri kullanılmıştır. Veriler kay kare testi ve yüzdelik dağılımları hesaplanarak verilmiştir. Bu araştırmada geliştirilen ölçeğin güvenirliği Cronbach Alfa (0.92) güvenirlik katsayısı hesaplanarak geçerliliği ise faktör analizi ile sağlanmıştır.Çalışmanın sonuçları, katılımcıların çoğununun anketteki inanç ifadeleri hakkında olumlu cevaplar verdiklerini göstermiştir. Ancak, bazı katılımcılar belli inanç ifadelerine katılmadıklarını ifade etmişlerdir. Çalışmanın sonuçları dikkate alınarak, bazı çıkarımlarda ve önerilerde bulunulmuştur. Learners? beliefs and teachers? beliefs about language learning and teaching have been the focus of research in recent years. However, studies of pre-service teachers? beliefs and teachers? beliefs about teaching speaking have been scarce. Therefore, this study was conducted to investigate pre-service English as a Foreign Language (EFL) teachers? beliefs on their readiness level to teach speaking skills. The researcher aimed to find out for what speaking skills pre-service EFL teachers feel ready or unprepared to teach, and to what extent pre-service EFL teachers perceive themselves ready to teach speaking skills. The participants of the study were 100 senior undergraduate students enrolled in the English Language Teaching program in Uludağ University, Ondokuz Mayıs University and Başkent University in Turkey. The data were collected through a questionnaire which was developed using the items of a checklist provided by the literature. The chi-square test was used in the analysis of data and the interpretations were made based on the frequency distributions. For the validity of the scale which was developed in this study, factor analysis was conducted and for the reliability of the scale, Cronbach?s alpha coefficient was calculated (0.92). The results of the study indicated that the majority of the participants gave positive responses to the belief statements about teaching speaking skills. However, some of the participants stated that they disagreed with certain belief statements. Considering the results of the current study, some implications and suggestions were given.
Collections