Hidden curriculum in TFL and EFL coursebooks
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ders kitabı, Türkiye'de Yabancı Dil olarak Türkçe ve Yabancı Dil olarak İngilizce öğretiminin ayrılamaz parçasıdır. Öğretmenlere kendine güven ve ilginç günlük kültürel örnekler desteğiyle kaliteli bir eğitim süreci imkanı verir. Bu, çoğu Yabancı Dil olarak Türkçe ve Yabancı Dil olarak İngilizce öğretmeni için ideal prosedür gibi görünür; ancak madalyonun öbür yüzü farklıdır. Öğrenciler eğlenceli zaman geçiriken, kültürün parçası olmadan bir dili öğrenemeyeceğinden, farkında olmadan Türk ve Amerikan kültürüne maruz kalır. Bu nedenden, ders kitapları masum materyaller değildir ve bu çalışmada dikkatli bir şekilde analiz edilmişlerdir. Bu fikirle ilgili olarak Yabancı Dil olarak Türkçe ders kitabı Hitit 3 ve Yabancı Dil olarak İngilizce Ders Kitabı Language Leader kaynak olarak alınmş, `Kimlik Algısı`, `Biz ve Onlar Ayrımı` ve `Yazarın Belli Temalara olan Bakış Açısı`başlıkları altında Türk ve Amerikan kültürlerine olan gizli tehtidi göstermeyi amaçlamaktadır. Çalışmanın sonuçları, kendi kültürlerini korumak için Yabancı Dil olarak Türkçe ve Yabancı Dil olarak İngilizce öğretmenleri için önemli gerçekler göstermektedir. Bu çalışma, `dil çalışması gelecek sağlamak için gerekli olsa da, kendi kimliğimizi unutmamıza neden olmamalıdır` düşüncesini kanıtlayarak edebiyatta bir boşluğu doldurmayı da hedeflemektedir.Anahtar Kelimeler: Ders Kitabı, Türk Kültürü, Amerikan Kültürü, Kimlik, Gizli Müfredat Coursebook is an inseparable part of ELT and TFL (Turkish as a Foreign Language) in Turkey. It provides teachers self- esteem and a qualified teaching process with support of interesting authentic cultural examples. Learners get the opportunity to learn about different cultures and use target language at the same time. This looks like an ideal procedure for most of Turkish ELT and TFL teachers; yet, the other side of coin is different. While learners are spending enjoyable time, they are unconsciously exposed to Turkish and American culture, as a student cannot learn a language without becoming a part of that culture. So, coursebooks are not innocent materials and carefully analyzed in the study for that reason. In accordance with that idea, this study aims to show the hidden threat of Turkish and American culture under the headings `Us and Them Understanding: Identity Perception`, `Writer's positive and/or Negative Attitudes towards a Particular Subject` and `Sense of Belonging: Privilege of Being a Part of that Culture` by taking TFL coursebookHitit 3 and EFL coursebookLanguage Leader as the sources. Results show that writers shape the ideological understanding of students by their representations of both native and target culture by creating a collectivist and individualist understanding. Results of that study show important facts to Turkish ELT and TFL teachers and students in order them to preserve their national culture. Study also aims to fill a gap in literature by proving the idea such as `Although teaching language is necessary for establishing a future, it should not make us forget our own identity.`Keywords: Culture, English, ELT, EFL, Coursebook, British Culture, Turkish Culture, Identity.
Collections