Ortaokul öğretmenlerinin karara katılımı ve iş doyumu arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı Ankara ili Çankaya ilçesinde bulunan resmi ortaokullarda görev yapmakta olan öğretmenlerin karara katılım durumları ve iş doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın evrenini 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Ankara ili Çankaya ilçesinde bulunan resmi ortaokullarda görev almakta olan 560 erkek, 1905 kadın öğretmen olmak üzere 2465 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile belirlenen 233 kadın 67 erkek olmak üzere 300 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, öğretmenlerin kararlara katılım düzeylerini belirlemek için Köklü (1994) tarafından geliştirilen `Öğretmenlerin Kararlara Katılma Durumu, Katılma İsteği Anketi`, öğretmenlerin iş doyumu düzeylerini belirlemek için ise Balcı (1985) tarafından oluşturulan `Eğitim Yöneticisinin İş Doyumu` adlı anket kullanılmıştır. Ölçeklerin verilerle uyumunu analiz etmek için SPSS Amos 24.0 paket programı kullanılmıştır. Araştırmada betimsel tarama yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 22.0 paket programından yararlanılarak frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, çift yönlü varyans analizi (Two-Way ANOVA), bağımsız t-testi analizi, basit korelasyon analizi ve regresyon analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmada öğretmenlerin okul kararlarına katılma durumları `Biraz`, iş doyumları ise `Orta` düzeydedir. Öğretmenlerin kararlara katılma düzeyleri cinsiyet, kıdem ve branş değişkenine göre anlamlı farklılık göstermemektedir. Öğretmenlerin iş doyumu kıdem değişkenine göre anlamlı farklılık gösterirken öğretmenlerin iş doyumu düzeyi cinsiyet ve branş değişkenine göre farklılık göstermemektedir. Öğretmenlerin karara katılım düzeyleri ile iş doyumu düzeyleri arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki vardır.Anahtar kelimeler: İş doyumu, karar, karar verme, karara katılma This study aims to assess the relationship between level of participation in decision making and job satisfaction of elementary school teachers in Çankaya, ANKARA. The population of research consists of 560 male and 1905 female in total 2465 teachers who served in elementary schools during 2015-2016 academic years in Çankaya district. The research sample was determined with simple random sampling method and consists of 233 female and 37 male participants in total 300. `Teachers' Level of Participation in Decision Making and Desire for Participation Survey` developed by Köklü (1994) was utilized as data collection instrument for determining the level of participation in decision making. Also `Job Satisfaction of School Administrator Survey` prepared by Balcı (1985) was utilized as data collection instrument for determining the level of job satisfaction of teachers. To analyze the fit between survey and data SPSS Amos 24.0 package program was used. The study is a descriptive correlational research. The data gathered was analyzed by SPSS 22.0 package program; frequency, percentage, means, standard deviation, two way ANOVA, independent t-test, simple correlational analysis and simple regression analysis. According to results of the study, teachers rarely participate in decision making and they have moderate job satisfaction level. Level of teachers' participation in decision making is not significant in terms of gender, seniority and branch variables. Teachers' job satisfaction level is significant in terms of seniority variable while teachers' job satisfaction level is not significant in terms of gender and branch variables. There is a moderate, positive and significant correlation between level of teachers' participation in decision making and their job satisfaction.Keywords: Job satisfaction, decision, decision making, participation in decision making
Collections