Öğrencilerin temel liseleri seçme nedenlerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, öğrencilerin, dershanelerin kapatılması ile ortaya çıkan ve `Özel Temel Lise` olarak adlandırılan ama aslında özel dershane işlevi gören kurumları tercih etme sebeplerini araştırmayı amaçlamaktadır.Bu çalışmada temel lise öğrencilerinin temel liseyi tercih etmelerine yönelik bir ölçek çalışması yapılmış. Ölçek geliştirme çalışmasında 2015-2016 eğitim öğretim yılında İç Anadolu bölgesinde bulunan Final Temel Lisesinde ki 500 öğrenciye ulaşılmıştır. Ayrıca 352 öğrenciye daha ulaşarak öğrencilerin temel liseye gitme sebepleri genel olarak cinsiyet, sınıf, veli eğitim düzeyi, aile ekonomik durumu ve okula ödedikleri ücret değişkenleri açısından incelenmiştir.Temel liseye gitme nedenlerine ilişkin ölçeK 4 boyutlu olarak tasarlanmıştır. Birinci boyut rehberlik, ikinci boyut öğrenme ortamı, üçüncü boyut akademik başarı ve dördüncü boyut dış etkenlerdir. This work purposes of research that the students who prefer Basic High Schools which adapted from Private Course Centres. The whole research is about the students who are attending Basic High School. 837 students from Final Basic Schools in the Middle Anatolia Region in 2015-2016 academic year, have been choosen as an example . In this research, descriptive method has been used and the data were collected through questionnaires. Personal information form that is prepared by the researcher and the questionnaire of expert opinions that is developed by researcher have been used to collect the data. The analysis of data obtained ,SPSS- Ki- Kare independence test statistical methods have been usedThe responses of the statements in the polls shows that the students have positive feelings from the Basic High Schools. The reasons of going to Basic High Schools are generally; because of the gender,social position, parents' educational level, familly economical situation, school fees. At the end of this research some usefull recommendations have been given to the teachers, students and parents to make more effective of these schools. At the same time some recommendations have been provided to improve the basic high schools in our country.
Collections