Cultural capital among high school students: Cases of Gaziosmanpaşa and Bakırköy
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma lise öğrencileri arasında kültürel sermaye birikimi süreçlerinin dinamikyapısını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Buna yönelik olarak, bu çalışma, (1)Bourdieu'nün kültürel sermaye kavramı ışığında öğrencilerin kültür ürünlerine dairgenel eğilimleri, (2) aile kültürünün, öğrencilerin gelecek tahayyülleri ile ilgili olaraküniversite ve iş seçimindeki rolü, (3) öğrencilerin devam eden sosyalizasyonsüreçleri içinde kendi durumları üzerine yaptıkları yorumlar ve (4) okulun busüreçlerin kesişiminde nasıl bir rol oynadığına odaklanmaktadır. Saha araştırması ikiAnadolu lisesinde gerçekleştirilmiştir. Bu okullardan biri İstanbul'un üst-orta sınıfmahallelerinden biri olarak bilinen Ataköy, Bakırköy'de konumlanmaktadır. DiğerAnadolu lisesi ise Gaziosmanpaşa semtinde konumlanmıştır ve kuruluşundan buyana Anadolu lisesidir2. Bu semt de dezavantajlı ailelerin bulunduğu bir semt olarakgörülmektedir. Ailelerin ebeveyn olma pratikleri, çocuk yetiştirme stilleri ile ilgilisosyalizasyon teorilerinden yararlanarak, özellikle Annette Lareau'nun (2010)`concerted cultivation` kavramı ışığında, bu liselerde öğrencilerin ebeveynleriningenel bir şema içinde hangi ebeveyn olma stillerinin veçhelerini izledim. Bununlabirlikte, yine Lareau & Weininger'in gösterdiği üzere kültürel sermaye birikimidinamiğini, yüksek kültür ürünlerine yatkınlık yerine, çeşitli alanlarda yetenekgeliştirme üzerinden anlamaya çalıştım. This research aims to reveal the process of cultural capital accumulation among Turkish high school students attending high schools in Istanbul. The study focuses on (1) the general cultural activities of high school students relating to Bourdieu's concept of cultural capital, and (2) in relation with the assumed role of family culture shaping intentions and knowledge for choosing a university and profession in the future, alongside (3) ongoing socialization and constant reflexivity of students' preferences through socialization, and (4) the role of the school representing the education system at the intersection of the abovementioned processes. The research was conducted in two Anatolian High Schools. One of them is Anatolian High School from their inception. The other one lately transformed Anatolian High School. One of the high schools is located in Ataköy, a neighbourhood in Bakırköy, Istanbul, which is assumed to be an upper-middle class neighbourhood. The other one is located in Gaziosmanpaşa, well known as a disadvantaged Istanbul neighbourhood. Using socialization theories about parenting styles, childrearing practices, especially Annette Lareau's (2010) concept of converted cultivation, I have tracked different routes of dominant parenting patterns amongst the students of these schools. Moreover, discussing the dynamic nature of acquiring cultural capital, I have relied on skills rather than high culture elements, as Lareau & Weininger (2003) suggests.
Collections