The perceptions of language teachers, students and parents on the characteristics of effective primary school language teachers
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı yabancı dil öğretmenlerinin, ilkokul öğrencilerinin ve velilerin gözüyle etkili ilkokul yabancı dil öğretmeni özelliklerinin incelenmesidir. Araştırmada karma yöntem kullanılmıştır, ilk bölümde ilk ve ortaokulda çalışan 100 yabancı dil öğretmenine William (2010) ın `Öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin etkili öğretmen niteliklerine ilişkin algıları` adlı anketi ölçme aracı olarak kullanılmıştır. Daha sonra öğretmenlere uygulanan anketin bölüm başlıkları referans alınarak araştırmacı tarafından nitel veri toplama aracı olarak hazırlanan görüşme soruları, 20 öğrenci ve 25 veli tarafından cevaplanmıştır. Anket ve görüşme soruları beş alt başlıkta yoğunlaşmıştır. Bunlar: sınıf yönetimi ve organizasyonu, öğretimi planlama, öğretimi uygulama, öğrenci gelişimini izleme ve birey olarak öğretmen şeklindedir. Araştırmanın bulguları her üç grubunda etkili yabancı dil öğretmeni konusundaki görüşlerinde benzerlikler olduğunu, fakat küçük farklılıkların da bulunduğunu göstermiştir. Sınıf içinde pozitif öğrenme ortamı yaratan, farklı öğretim metodları kullanan, yapıcı geridönütler veren, öğrencilerin farklı öğrenim stillerini gözönünde bulunduran ve öğrencilerle etkili iletişim sağlayan öğretmenler etkili olarak tanımlanmıştır. Çalışma bulguları öğretmen, öğrenci ve veli görüşlerini incelemenin erken yaşta dil öğretimini daha eğlenceli bir tecrübe yapmak, ve etkili öğrenme ve öğretme sürecini sağlamaktaki önemini açığa çıkarmaktadır.Anahtar Kelimeler: Etkili öğretmen, yabancı dil öğretmeni, algılar, çocuklar. This study aimed at exploring the perceptions of language teachers, young learners and their parents on effective language teacher characteristics. In order to conduct the research mixed method was adopted. The first part of the study was conducted through a questionnaire which was developed by William (2010) named `Administrator and teacher perceptions of the qualities of effective teachers` and it was applied to 100 language teachers. This was followed by an interview that was prepared by the researcher. The interview questions were answered by 20 students and 25 parents . The questionnaire and interview questions were categorized under five sub-dimensions: classroom management and organization, planning, instruction, implementing instruction, monitoring student progress and the teacher as a person. The findings of the study showed that there was general agreement with and among the opinions of these three different groups. The findings of the study show that teachers who create positive classroom atmosphere, use different teaching methods, give constructive feedback, consider learning styles of students and provide effective communication with students are considered effective by most of the stakeholders. However, there were also slight variations that require attention. The findings also reveal the importance of studying the views of teachers, students and parents in order to make language teaching a more effective and pleasant experience for young learners. This in turn will result in more effective teaching and learning processes in the young learner context.Key words: Effective language teachers, perceptions, young learners
Collections