Show simple item record

dc.contributor.advisorZabitgil Gülseren, Özlem
dc.contributor.authorErten, Emel
dc.date.accessioned2021-05-08T07:34:02Z
dc.date.available2021-05-08T07:34:02Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2019-06-29
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/631973
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı yabancı dil öğretmenlerinin, ilkokul öğrencilerinin ve velilerin gözüyle etkili ilkokul yabancı dil öğretmeni özelliklerinin incelenmesidir. Araştırmada karma yöntem kullanılmıştır, ilk bölümde ilk ve ortaokulda çalışan 100 yabancı dil öğretmenine William (2010) ın `Öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin etkili öğretmen niteliklerine ilişkin algıları` adlı anketi ölçme aracı olarak kullanılmıştır. Daha sonra öğretmenlere uygulanan anketin bölüm başlıkları referans alınarak araştırmacı tarafından nitel veri toplama aracı olarak hazırlanan görüşme soruları, 20 öğrenci ve 25 veli tarafından cevaplanmıştır. Anket ve görüşme soruları beş alt başlıkta yoğunlaşmıştır. Bunlar: sınıf yönetimi ve organizasyonu, öğretimi planlama, öğretimi uygulama, öğrenci gelişimini izleme ve birey olarak öğretmen şeklindedir. Araştırmanın bulguları her üç grubunda etkili yabancı dil öğretmeni konusundaki görüşlerinde benzerlikler olduğunu, fakat küçük farklılıkların da bulunduğunu göstermiştir. Sınıf içinde pozitif öğrenme ortamı yaratan, farklı öğretim metodları kullanan, yapıcı geridönütler veren, öğrencilerin farklı öğrenim stillerini gözönünde bulunduran ve öğrencilerle etkili iletişim sağlayan öğretmenler etkili olarak tanımlanmıştır. Çalışma bulguları öğretmen, öğrenci ve veli görüşlerini incelemenin erken yaşta dil öğretimini daha eğlenceli bir tecrübe yapmak, ve etkili öğrenme ve öğretme sürecini sağlamaktaki önemini açığa çıkarmaktadır.Anahtar Kelimeler: Etkili öğretmen, yabancı dil öğretmeni, algılar, çocuklar.
dc.description.abstractThis study aimed at exploring the perceptions of language teachers, young learners and their parents on effective language teacher characteristics. In order to conduct the research mixed method was adopted. The first part of the study was conducted through a questionnaire which was developed by William (2010) named `Administrator and teacher perceptions of the qualities of effective teachers` and it was applied to 100 language teachers. This was followed by an interview that was prepared by the researcher. The interview questions were answered by 20 students and 25 parents . The questionnaire and interview questions were categorized under five sub-dimensions: classroom management and organization, planning, instruction, implementing instruction, monitoring student progress and the teacher as a person. The findings of the study showed that there was general agreement with and among the opinions of these three different groups. The findings of the study show that teachers who create positive classroom atmosphere, use different teaching methods, give constructive feedback, consider learning styles of students and provide effective communication with students are considered effective by most of the stakeholders. However, there were also slight variations that require attention. The findings also reveal the importance of studying the views of teachers, students and parents in order to make language teaching a more effective and pleasant experience for young learners. This in turn will result in more effective teaching and learning processes in the young learner context.Key words: Effective language teachers, perceptions, young learnersen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleThe perceptions of language teachers, students and parents on the characteristics of effective primary school language teachers
dc.title.alternativeDil öğretmenleri, öğrenciler ve velilerin etkili ilkokul yabancı dil öğretmeni özellikleri üzerine algıları
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-06-29
dc.contributor.departmentYabancı Diller Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmStudents perceptions
dc.subject.ytmParents
dc.subject.ytmForeign language teaching
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmTeacher evaluation
dc.subject.ytmActive learning
dc.subject.ytmSchool effectiveness
dc.subject.ytmEffectiveness
dc.subject.ytmEnglish
dc.identifier.yokid10115886
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid440712
dc.description.pages78
dc.publisher.disciplineİngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess