Woman with many faces: Belated modernity in Turkish popular cinema between 1960s and 1970s
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez, kültürel bir üretim olarak Yeşilçam melodramlarında kendilik dediğimiz kavramın nasıl oluşturulduğuna ve aktarıldığına dair eleştirel bir çalışmadır. Tez içinde, genel anlamıyla modernleşme başlığı altında toplayabileceğimiz sosyal antagonizmaların oluşturduğu sosyal ve kültürel dikotomi, seçilen filmlerdeki ana kadın ve erkek karakterler ve ilişkileri merkezinde tartışılacak. Bu anlamda, modernleşme tecrübesini merkezde tutup, yine merkez paradigma olarak işaret ederek, kültürel bir enstitü olan Yeşilçam'ın modernleşmeyi nasıl işlediği analiz edilecek. Postkolonyal ve psikanaliz yaklaşımlardan faydalanmak suretiyle geniş bir kültürel okuma yaparak, kültürün büyük planda meselelerinin kültürel hafıza içinde nasıl konumlandığını anlamak amaçlanmaktadır. This thesis is a critical analysis of the ways in which selfhood is created and expressed inside the cultural products, specifically, Yeşilçam melodramas. I primarily discuss the dynamics of this social and cultural dichotomy, namely, the antagonism that is constructed under the general rubric of a discourse of modernity through the central relationship between the male and the female protagonists in the movies chosen. In this sense, by keeping my primary focus on this specific point and addressing it as the central paradigm in Turkey's history, I follow a cultural reading to analyze the ways in which Yeşilçam, as a cultural institution, articulates modernity. Offering a comprehensive cultural reading with a psychoanalytic and postcolonial approach, I purpose to discover broader issues of culture and how it fits into the larger scheme of meanings surrounding the cultural mind.
Collections