Show simple item record

dc.contributor.advisorErdoğan, Nezih
dc.contributor.authorÖzdemir, Ayşe Berre
dc.date.accessioned2021-05-08T07:33:53Z
dc.date.available2021-05-08T07:33:53Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-01-03
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/631856
dc.description.abstractBu tez, kültürel bir üretim olarak Yeşilçam melodramlarında kendilik dediğimiz kavramın nasıl oluşturulduğuna ve aktarıldığına dair eleştirel bir çalışmadır. Tez içinde, genel anlamıyla modernleşme başlığı altında toplayabileceğimiz sosyal antagonizmaların oluşturduğu sosyal ve kültürel dikotomi, seçilen filmlerdeki ana kadın ve erkek karakterler ve ilişkileri merkezinde tartışılacak. Bu anlamda, modernleşme tecrübesini merkezde tutup, yine merkez paradigma olarak işaret ederek, kültürel bir enstitü olan Yeşilçam'ın modernleşmeyi nasıl işlediği analiz edilecek. Postkolonyal ve psikanaliz yaklaşımlardan faydalanmak suretiyle geniş bir kültürel okuma yaparak, kültürün büyük planda meselelerinin kültürel hafıza içinde nasıl konumlandığını anlamak amaçlanmaktadır.
dc.description.abstractThis thesis is a critical analysis of the ways in which selfhood is created and expressed inside the cultural products, specifically, Yeşilçam melodramas. I primarily discuss the dynamics of this social and cultural dichotomy, namely, the antagonism that is constructed under the general rubric of a discourse of modernity through the central relationship between the male and the female protagonists in the movies chosen. In this sense, by keeping my primary focus on this specific point and addressing it as the central paradigm in Turkey's history, I follow a cultural reading to analyze the ways in which Yeşilçam, as a cultural institution, articulates modernity. Offering a comprehensive cultural reading with a psychoanalytic and postcolonial approach, I purpose to discover broader issues of culture and how it fits into the larger scheme of meanings surrounding the cultural mind.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectRadyo-Televizyontr_TR
dc.subjectRadio and Televisionen_US
dc.subjectSosyolojitr_TR
dc.subjectSociologyen_US
dc.titleWoman with many faces: Belated modernity in Turkish popular cinema between 1960s and 1970s
dc.title.alternativePek çok yüzüyle kadın: 1960 ve 1970 yılları arasında Türk sinemasında gecikmiş modernlik
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-01-03
dc.contributor.departmentDiğer
dc.identifier.yokid10295675
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL ŞEHİR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid599545
dc.description.pages175
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess