6-8 yaş arası üstün ve normal çocukların yaş, zekâ ve duygu kontrolü-irade eğitimi almış olma bağlamında karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, psikolojik açıdan bireyin hürriyetine ilişkin özelliklerinin büyük bir kısmını kapsadığı düşünülen yönetici işlevlerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Yönetici işlevler, problem çözme, yeni bilgiler ışığında davranışı değiştirebilme, farklı stratejiler üretebilme, planlama, tepkiyi bastırma, duygusal kontrol, başlatma, organizasyon, zaman yönetimi, çalışma belleği, üstbiliş (Dowson ve Guare, 2010) gibi bilişsel süreçleri kapsamaktadır. 6-8 yaş arası çocuklar örneklem olarak belirlenmiş, YİYDDE ile yönetici işlevleri hakkında veri toplanmıştır. Çeşitli değişkenlerin yönetici işlevler üzerinde farklılık yarattığı ve eğitimin etkili olabileceği tespit edilmiştir. Psikolojide yönetici işlevlerin içinde değerlendirilen bazı özelliklerin ve bunlara eklenmesi gerekebilecek diğer özelliklerin bir çatı kavram ile kendi içinde tanımlanmasının zaruretine değinilmiş; felsefede sıklıkla tartışılan ve fakat psikolojide anıldığına henüz çok az rastlanan ?irade? kavramına olan ihtiyaç tartışılmıştır. Ayrıca yönetici işlevlerin geliştirilmesinde eğitimin konumu ve bazı tavsiyeler değerlendirilmiştir. Anahtar Sözcükler: Yönetici işlevler, İrade, Eğitim, Bastırma, Başlatma, Duygusal kontrol, Üstün potansiyelli çocuklar This study has been realized in order to have examined the administrative functions of individual which is considered to include great part of characteristic aspects related to his or her freedom psychologically from the point of different variables. Executive functions include cognitive processes such as problem solving, changing behaviour under the light of new information, developing new strategies, planning, inhibition, emotional control, initiate, organizing, time-management, working memory, metacognition (Dowson and Guare, 2010).In this study, children between age 6 and 8 have taken as samples and collected datas about their executive functions by BRIEF. It has been seen that those variables have maken differences on executive functions and determined that education could be effective.Furthermore, it has been mentioned the necessity to describe some characteristic aspects which are considered within executive functions in psychology together with other aspects to be added to them within its own field under a fundamental concept; also it has been argued the need for the concept of ?willpower? which is intensively discussed in philosophy but seldomly seen its attributions in psychology. Moreover, the role of education in the improvement of executive functions as well as some suggestions have been evaluated. Key Words:Executive functions, Willpower, Education, Inhibition, Initiate, Emotional control, Gifted Children.
Collections