Show simple item record

dc.contributor.advisorÖktem Tanör, Öğet
dc.contributor.authorSezgin, A. Sena
dc.date.accessioned2021-05-08T06:48:31Z
dc.date.available2021-05-08T06:48:31Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/627830
dc.description.abstractBu araştırma, psikolojik açıdan bireyin hürriyetine ilişkin özelliklerinin büyük bir kısmını kapsadığı düşünülen yönetici işlevlerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Yönetici işlevler, problem çözme, yeni bilgiler ışığında davranışı değiştirebilme, farklı stratejiler üretebilme, planlama, tepkiyi bastırma, duygusal kontrol, başlatma, organizasyon, zaman yönetimi, çalışma belleği, üstbiliş (Dowson ve Guare, 2010) gibi bilişsel süreçleri kapsamaktadır. 6-8 yaş arası çocuklar örneklem olarak belirlenmiş, YİYDDE ile yönetici işlevleri hakkında veri toplanmıştır. Çeşitli değişkenlerin yönetici işlevler üzerinde farklılık yarattığı ve eğitimin etkili olabileceği tespit edilmiştir. Psikolojide yönetici işlevlerin içinde değerlendirilen bazı özelliklerin ve bunlara eklenmesi gerekebilecek diğer özelliklerin bir çatı kavram ile kendi içinde tanımlanmasının zaruretine değinilmiş; felsefede sıklıkla tartışılan ve fakat psikolojide anıldığına henüz çok az rastlanan ?irade? kavramına olan ihtiyaç tartışılmıştır. Ayrıca yönetici işlevlerin geliştirilmesinde eğitimin konumu ve bazı tavsiyeler değerlendirilmiştir. Anahtar Sözcükler: Yönetici işlevler, İrade, Eğitim, Bastırma, Başlatma, Duygusal kontrol, Üstün potansiyelli çocuklar
dc.description.abstractThis study has been realized in order to have examined the administrative functions of individual which is considered to include great part of characteristic aspects related to his or her freedom psychologically from the point of different variables. Executive functions include cognitive processes such as problem solving, changing behaviour under the light of new information, developing new strategies, planning, inhibition, emotional control, initiate, organizing, time-management, working memory, metacognition (Dowson and Guare, 2010).In this study, children between age 6 and 8 have taken as samples and collected datas about their executive functions by BRIEF. It has been seen that those variables have maken differences on executive functions and determined that education could be effective.Furthermore, it has been mentioned the necessity to describe some characteristic aspects which are considered within executive functions in psychology together with other aspects to be added to them within its own field under a fundamental concept; also it has been argued the need for the concept of ?willpower? which is intensively discussed in philosophy but seldomly seen its attributions in psychology. Moreover, the role of education in the improvement of executive functions as well as some suggestions have been evaluated. Key Words:Executive functions, Willpower, Education, Inhibition, Initiate, Emotional control, Gifted Children.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.title6-8 yaş arası üstün ve normal çocukların yaş, zekâ ve duygu kontrolü-irade eğitimi almış olma bağlamında karşılaştırılması
dc.title.alternativeThe comparison of gifted and normal children between the ages of 6-8 under the context of age, intelligence and willpower/emotional control education
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentPsikoloji Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10009747
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL BİLİM ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid345736
dc.description.pages111
dc.publisher.disciplinePsikoloji Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess