Fen eğitiminde bilim tarihi destekli öğretimin fen bilgisi öğretmen adaylarının bilim doğasına ilişkin görüşlerine etkisinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada fen eğitiminde bilim tarihi destekli öğretimin öğretmenadaylarının bilimin doğasına ilişkin görüşlerine etkisi olup olmadığını araştırmakamaçlanmıştır. Bu amacı gerçekleştirmek için örneklem olarak Fen BilgisiÖğretmenliği Ana Bilim Dalı dördüncü sınıf ikinci öğretimde okuyan 32 öğrencialınmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda bilimin doğası anlayışını kazandırmayayönelik bilim tarihi destekli model dersler oluşturulmuştur. Model dersler?Öğretmenlik Uygulaması? dersinde haftada iki saat olmak üzere beş haftauygulanmıştır. Model dersler öncesinde ve sonrasında öğrencilerin bilimin doğasınailişkin görüşlerini belirlemek için geliştirilen VOSTS ölçeği ön test ve son test olarakuygulanmıştır. Ayrıca uygulama öncesinde ve sonrasında öğrencilerle yarıyapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Uygulama sonrasında fen eğitimi uzmanındanve öğrencilerden model derslere ilişkin izlenimlerini belirttikleri metinler yazmalarıistenmiştir. Toplanan çok yönlü veriler değerlendirildiğinde model derslerinöğrencilerin mantıksal sorgulama görüşünü olumlu yönde etkilediği sonucunaulaşılmıştır. Çalışma sonunda öğretmen yetiştirme programlarında öğretmenadaylarına, öğrencilere bilimin doğası anlayışını kazandırmalarını sağlayacak etkinliklerhazırlamalarına ve bunları derslerde etkili olarak kullanmalarına fırsat yaratılmasıönerilmiştir.ANAHTAR SÖZCÜKLER: Bilimin Doğası/ Bilim Tarihi/ Fen Eğitimi/ ÖğretmenEğitimi In this study, it was aimed to investigate whether or not the history of science(HOS) instruction influences the views of pre-service primary science teachers aboutthe nature of science (NOS). In order to achieve the aim, 32 pre-service primaryscience teachers attending science teacher education program was selected as thesample of the study. In light of the objectives of the study, model lessons emphasizingHOS were designed to provide pre-service primary science teachers to gain the aspectsof NOS. Model lessons were carried out within two hours in the ?TeachingApplications Course? throughout the five-week program. VOSTS inventory which wasdesigned to determine the news of students about NOS was administered to pre-servicescience teachers as pre and post-tests before and after model lessons. Furthermore, inconjunction with VOSTS inventory, semi-structured interviews were conducted beforeand after model lessons. After the instruction, both a science educator and participantswere required to reflect their ideas about model lessons in the text format. When thedata obtained were analyzed, the fact that the model lessons had a positive impact onthe views of pre-service primary science teachers about only logical reasoning wasfound. Finally, it was recommended that the activities addressing the aspects of NOSfor pre-service primary science teachers should be prepared to enhance theunderstandings of NOS and the opportunity should be given them to use these activitieseffectively in their classes.KEY WORDS: Nature of science/ History of science/ Science education/Teacher education
Collections