Okul yöneticilerinin ilköğretim müfettişlerinin yeterliklerine ilişkin görüş ve beklentileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İlköğretim okulu yöneticilerinin; kendilerini denetleyen ilköğretim müfettişlerinin yeterliklerine ilişkin görüşleri ve beklentilerinin belirlenmesi, denetim sisteminin sağlıklı işlemesi açısından önemli görülmektedir. Bu araştırmada okul yöneticilerinin, ilköğretim müfettişlerinin yeterliklerine ilişkin görüş ve beklentilerini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma örneklemini Tokat Merkez, Almus, Niksar, Turhal ve Yeşilyurt ilçelerindeki 131 ilköğretim okulunda görev yapan 390 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırmada tarama modeli ve nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen bir anketle toplanmıştır. Verilerin analizinde F, t, Kruscall-Wallis, Tukey testlerinden yararlanılmıştır. Nitel verilerin analizinde betimsel analiz uygulanmıştır.Araştırmada; okul yöneticilerinin %57,2'sinin eğitim fakültesi mezunu olduğu, %3,9'unun kadın olduğu ve çok azının (%1,7) yüksek lisans mezunu olduğu bulunmuştur. Müfettişlerin teknik yeterliklerine ilişkin okul yöneticilerinin görüşleri olumlu olmasına karşın, karar ve insancıl yeterliklere ilişkin olumsuz görüş belirttikleri belirlenmiştir. Okul yöneticilerinin müfettişlerden beklentisi daha çok insancıl yeterliklerin geliştirilmesi yönündedir. Bu sonuçlar doğrultusunda; müfettişlerin hizmet içi eğitim faaliyetlerinde yeterlik temelli programların ön planda tutulması ve yeterliklerin gelişimi açısından müfettişlerin lisansüstü öğrenim görmelerinin teşvik edilmesi önerilmiştir.Anahtar Kelimeler: İlköğretim okulu yöneticisi, ilköğretim müfettişi, yeterlik. Primary school administrators? opinions regarding their supervisors? sufficiency and determine expectations are appreciated significant for a healthy supervision system. The purpose of this study is to determine expectations of school administrators and opinions about their supervisors? competency. The sample of study constitutes 390 primary school administrators studying at 131 different primary schools in subprovinces like Almus, Niksar, Turhal, Yeşilyurt and in the centre of Tokat. In this research, case study was used which composes both scanning model and qualitative research patterns. Data were collected by a questionnaire developed by researcher. While analysing data,it was benefited from F, t, Kruscall-Wallis and Tukey tests. In analysing qualitative data, descriptive analysis was applied.The study results showed that, 57.2 percent of school administrators are graduate from education faculties, 3.9 percent is woman and a very small number of (1,7) school administrators are completed master degree. It was determined that, although school administrators? opinions concerning their supervisors? technical competency are positive, ideas about supervisors? managing decision process and humanist relations competencies are negative. The expectations of school administrators from supervisors are considerably directed on improving humanist relations sufficiency and being open different opinions and ideas. Under the light of these results; encouraging supervisors to get competency-focused programs and promoting them to complete a master degree program or proficiency in supervision for improving their sufficiencies was suggested.Key Words: Primary school administrator, supervisor, competency.
Collections