İlköğretim ve ortaöğretimde görev yapan öğretmenlerin ahlak ve karakter eğitimi konusundaki algı, tutum ve eğitimsel uygulamaları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, ahlak ve karakter eğitimi konusunda ilk ve ortaöğretim öğretmenlerinin algı, eğilim, eğitimsel uygulamalar ve etik yaklaşımlarını incelemektir. Araştırmanın örneklemini 350'si erkek ve 300'ü kadın olmak üzere toplam 650 ilköğretim ve ortaöğretim öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmada kullanılan ölçme araçları Kişisel Bilgi Formu, Karakter Eğitimi Ölçeği ve Etik Durum Ölçeği'nden (EDU) oluşmaktadır. Toplam 68 maddenin analizinde ortalama, yüzde, standart sapma değerleri hesap edilmiş, çeşitli değişkenler açısından anlamlı fark olup olmadığını tespit etmek için ise Kay-Kare testi kullanılmıştır.Araştırmanın sonuçları öğretmenlerin karakter eğitimi uygulamalarına büyük ölçüde yer verdiklerini göstermiştir. Uygulama etkinliklerinin ( = 4,64) ile ( = 3,90) arasında değiştiği; karakter eğitimi tutumlarının olumlu maddelerdeki ortalamalarının ( = 4,73) ile ( = 3,57) arasında; olumsuz maddelerde ise ( = 2,66) ile ( = 1,99) arasında değiştiği görülmüştür. Genel etik yaklaşımları içerisinde öğretmenlerin en fazla ?Kantçı Ödev Ahlakı? yaklaşımından görüşleri benimsedikleri görülmüştür. Bunun yanı sıra, öğretmenlerin ahlak ve karakter eğitimine yönelik görüşleri ve onların karakter eğitimi uygulamalarında branş, cinsiyet ve kıdem açısından bazı maddelerde anlamlı farklılıklar bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Değerler Eğitimi, Ahlak ve Karakter Eğitimi, Öğretmen Algıları. The purpose of this study is to examine the primary and secondary school teachers? perceptions, tendencies, pedagogical practices and ethical appraches about the morals and character education. 650 primary and secondary school teachers, of whom were 350 male and 300 female, were involved in this research. Data for the research were obtained by means of Personal Data Form, Character Education Scale and Morality Situation Scale. Means, frequencies and standard deviations were calculated and Chi- Square test was used in the analysis of total 68 items to find some statically meaningful differences for some variables.Results of the study show that the teachers give morals and character education practices primary importance. It was seen that the practical activities vary between ( = 4,64) and ( = 3,90), that the average of character education attitudes on positive items vary between ( = 4,73) and ( = 4,57), and that the average of character education attitudes on negative items vary between ( = 2,66) and ( = 1,99). It was also seen that among common ethical approaches the school teachers mostly adopt views from the perspective of Kantian Duty Ethics. Moreover, it was founded that regarding the school teachers? opinions about views on morals and character education and their character education practices there were significant differences among some items with respect to branch, gender and profesional seniority variables.Key Words: Value Education, Morals and Character Education, Teacher Perceptions.
Collections