Motorlu taşıtların güç kaynağı karakteristiklerinin belirlenişinde diagnostik sistem kullanılabilirliği ve uygulamadaki önemi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Taşıtlarda motor çalışma karakteristiklerinin, motor yönetim sistemleri ile kontrolü yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu tarz motorların kontrol sistematiği ve özellikle arıza tespit ve teşhisinde kullanılmakta olan diagnostik sistemler ayrı bir önem arz etmektedir.Bu çalışmanın başlangıç kısmında, elektronik yönetim sistemi ile kumanda edilen bir dizel motorunda mevcut elektronik yönetim sisteminin elemanları ve motor parametrelerine göre çalışma sistematiği ile sistemin tasarlanmasındaki başlangıç prensipleri incelenmiştir.Sonraki aşamada, yapısı ve çalışma prensipleri incelenen elektronik yönetim sisteminin ve bahse konu motorların bakım, işletme ve idamesinde büyük öneme haiz olan diagnostik arıza teşhis, tespit sistemlerinin tasarlanması ve geliştirilmesi için yöntem belirlenmesine etki eden faktörler; modelleme esaslı yöntemin esasları ve bu yaklaşım ile diagnostik arıza tespit ve teşhisinin yapılması araştırılmıştır.Bu maksatla; bir turbo dizel motora ait EGR valfli hava emme manifoldu sistemin ve bu sistemde meydana geldiği kabul edilen hava kaçağı, hava akış sensörü, hava basınç sensörü ile EGR valfinin sıkışması arızalarının modelleme esaslı diagnostik sistem yapısı oluşturulmuştur.ANAHTAR SÖZCÜKLER : Dizel Motor Kontrol / Bilgisayar Destekli Sistem yönetimi / Modelleme Esaslı Yöntemle Diagnostik Arıza İncelemesi / Dizel Motor Modellemesi / Diagnostik Hipotez Testleri The control of operational characteristics with engine management system have widespreadly applicaiton for vehicles. So the systematics of engine control and diagnostic systems that are use for fault dedection and isolation have distinct importance.At the first stage of this study, the electronic management system components, system operation in conjuction with the parameters, and the initial system design principles of ECU (Eectronic Control Unit) controlled diesel engine are examined.In the following stage, factors that effect design and development methods of fault diagnosis systems that have an important role in maintenance and operation of the previously examined electronic management system and diesel engine, basics of model based management, and fault diagnosis by the model based approach are researched.By this purpose; a model based diagnosis system for the air-path of a turbo-charged diesel engine with EGR is constructed. The faults considered were air-mass flow sensor fault, intake-manifold pressure sensor fault, air-leakage, and the EGR-valve stuck in closed position.KEY WORDS : Diesel Engine Control / Computer Aided System Management / Model Based Fault Diagnosis / Diesel Engine Modelling / Diagnostic Hypothesis Testing
Collections