İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin bilimsel yaratıcılık düzeylerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı ilköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin bilimsel yaratıcılık düzeylerinin incelenmesidir. Ayrıca bu çalışmada öğrencilerin bilimsel yaratıcılıkları ile cinsiyet farklılıkları, bilimin doğası hakkındaki görüşleri ve fen ve teknoloji dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki incelenmiştir.Araştırmanın örneklemini 2011-2012 eğitim öğretim yılında Tokat ilindeki ilköğretim okullarından tabakalı örnekleme ile seçilen 300 yedinci sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada öğrencilerin bilimsel yaratıcılıklarının ölçülmesi amacıyla `Bilim Alanında Yaratıcılık Testi geliştirilmiştir. Geliştirilen testin uyumluluk geçerliliğinin belirlenmesi için daha önce aynı amaçla Hu ve Adey (2002) tarafından geliştirilen `Bilimsel Yaratıcılık Testi kullanılmıştır. Öğrencilerin bilimin doğası hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi için Çelikdemir (2006) tarafından hazırlanan `İlköğretim Düzeyi İçin Bilimin Doğası Ölçeği kullanılmıştır. Fen ve Teknoloji dersine yönelik tutumun belirlenmesi içinse Akınoğlu (2001) tarafından geliştirilen `Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Geliştirilen testin geçerlilik ve güvenilirliğinin belirlenmesi amacıyla kolay örnekleme yöntemi yoluyla seçilen 180 ilköğretim öğrencisiyle deneme uygulaması yürütülmüştür. Tokat ilinde yapılan asıl uygulama sonucunda elde edilen bulgulara göre; Fen ve teknoloji dersine yönelik tutum ile bilimsel yaratıcılık arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. Öğrencilerin bilimsel yaratıcılıkları ile bilimin doğası hakkındaki görüşleri arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Anlamlı düzeyde cinsiyet farklılığı bulunmamıştır. Ayrıca öğrencilerin bilimsel yaratıcılıklarının düşük ve orta düzey arasında değişmekte olduğu ve testteki sorulara verilen cevapların ilköğretim yedinci sınıf öğrencilerinden beklenenin çok altında olduğu ve çoğunlukla sıradan olduğu görülmüştür. The purpose of this study is to investigate scientific creativity level of elementary seventh grade students. Additionally, relationship between students? scientific creativity and gender differences, views of nature of science attitude towards science and technology class were investigated. The participants of the research were consisted of 300, 7th grade students who attend to schools in Tokat during 2011-2012 academic year and were selected with stratified sampling method. `Creativity in Science Test, CST?, which was developed by the researcher to determine the scientific creativity level, was used. `Scientific Creativity Test developed previously by Hu&Adey (2002) for the same purpose was used to determine Creativity in Science Test?s concurrent validity. ?Nature of Science Questionnaire for Elementary Level? questionnaire developed by Çelikdemir (2006) was used to assess students? understanding of nature of science. And lastly, `Attitudes towards Science and Technology Class Questionnaire?, developed by Akınoğlu (2001) was used to assess students? attitudes towards science class. To investigate reliability and validity of CST, a trial study was conducted with 180 participants selected with convenience sampling. According to findings of the main study conducted in Tokat, a significant relation was found between scientific creativity and attitude towards science class. It was found that there was a meaningful difference between students? scientific creativity level and their view of nature of science. No significant gender differences were found. Furthermore, it has been found that students? scientific creativity varied between low and moderate and the answers given to the questions on the test were lower than expected and were mostly ordinary.
Collections